A budapesti villamoshálózat gyenge pontja: a Szabadság híd.


A budapesti közösségi közlekedés fejlesztésének egyik fő kihívása a Szabadság híd villamosközlekedésének rendezése. Jelenleg napi szinten, üzemszerűen csak a BKV legidősebb villamosai használhatják a hidat, ami a hosszútávú fejlesztések szempontjából nagy gond.

Budapest villamoshálózata ma is jelentős, de ha visszatekintünk az 1970-es évek előttre, láthatjuk, hogy a főváros utcáit sokkal sűrűbben átszőtték a villamosvonalak. Azóta a trolibuszok és a metrók terjedése részben kiszorította a régi vonalakat, míg más esetekben a költségvetési megszorítások vezettek a vonalak bezárásához. A belváros szűk utcáiban valószínűleg senki sem bánja a villamosok eltűnését, hiszen a trolibuszok kényelmesebbek. Ugyanakkor a városi autópályává átalakult, a metrók felett húzódó útszakaszok esetében a helyzet már sokkal vitathatóbb.

A főváros közlekedésének szempontjából két villamosvonal hiányzik igazán a budapesti lakosok számára, melyek mindketten a metróépítési munkálatok következményeként születtek meg: az egyik a Rákóczi úti villamos, az Erzsébet híd érintésével, a másik pedig a Bajcsy-Zsilinszky úti vonal. Az utóbbi évek során mindkét vonal újbóli életre keltése felmerült, és jelenleg a Deák Ferenc tér és a Lehel tér közötti szakasz helyreállításának van a legnagyobb esélye. Ez a projekt még a tervezési fázisban tart, de a BKK időtervének megfelelően optimális esetben 2028-ban megkezdődhet a kivitelezés.

Elsőre erre is legyinthetünk, ismerve az elmúlt évtizedek fejlesztéseit, ha egy projekt tervezési szakaszban van, akkor annak megvalósulása akár még évtizedes távlatokig is húzódhat. A Bajcsy-Zsilinszky úti villamos esetében is akad több buktató, a legnagyobb fejtörést érdekesmódon egy olyan szakasz okozza, ahol ma is közlekednek villamosok: ez a Szabadság híd.

A hidat utoljára 2007 és 2009 között újították fel, és bár ekkor megerősítették az acélszerkezetet is, az még most sem elég tartós, a Szabadság híd hosszabb távon nem bírja ki a korszerű, alacsonypadlós budapesti villamosok tengelyterhelését, míg a Tatrák túl szélesek a híd pályájához, így csak a Ganz ICS és a KCSV7 típusú villamosok hajthatnak át a hídon - jelenleg előbbiek használják, ezek közül a legidősebbek lassan 60 évesek, de a legfiatalabb példányok is lassan az 50. születésnapjukat ünneplik.

Related posts