A ferihegyi gyorsvasút lesz az új Budapest-Belgrád összeköttetés?


Nagy Márton nemrégiben bejelentette a már jó ideje parkoló reptérvasút-projekt újjáélesztését, de van egy lényeges eltérés: a tervek szerint a kivitelezés legalább részben koncessziós formában valósulna meg. A miniszter úgy véli, hogy érdemes lenne a kínai befektetők bevonására is gondolni. Érdekes egybeesés, hogy Mészáros Lőrinc és kínai partnerei éppen most fejezik be a Budapest-Belgrád vasútvonal projektjét.

A kormány hivatalosan is bejelentette, hogy megkezdődnek a munkálatok a Liszt Ferenc repülőtérre vezető gyorsvasút megépítésére – jelentette ki keddi sajtótájékoztatóján Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter.

A projekt előkészítése körülbelül 1-1,5 évet vehet igénybe. A tárcavezető előzetesen az alábbi fontos paramétereket osztotta meg:

A bejelentés meglepő módon érkezett, hiszen legutóbb Lázár János közlekedési miniszter osztotta meg véleményét a reptér elérhetőségével kapcsolatban. Akkor azt hangsúlyozta, hogy a vasútfejlesztésre jelenleg nincs elegendő forrás, és hogy a legelső lépés a reptérhez vezető út felújítása és bővítése. Azóta ennek az előkészítése már javában zajlik.

Nagy Márton bejelentése annak fényében nem meglepő, hogy a fentiekről (egymilliárd euró, koncesszió) feltételes módban már beszélt a reptér állami megvásárlásakor. A projekt azért sem meglepő, mert - ahogy arra legutóbb Vitézy Dávid Lázár Jánosnak feleselve emlékeztetett - a Cegléd-Szolnok vonalhoz kapcsolódó vasúti bekötés tervei elő vannak készítve, nagyrészt engedélyeztetve. Fürjes Balázs 2020-ban arról beszélt, hogy a projekthez alighanem uniós forrásokat kell igénybe venni, amelyek "megszerzésén folyik a munka".

A miniszter nyilatkozata szerint a részletes nyomvonal és egyéb specifikációk később kerülnek nyilvánosságra. Az eddig rendelkezésre álló információk alapján úgy tűnik, hogy a mostani bejelentés valójában egy pár évvel ezelőtt elhalt projekt újbóli életre keltését jelenti, ám van egy jelentős eltérés.

Related posts