Felfedeztük a kölni Xperion gamer mennyországát – nézd meg a fotóinkat!


Az Európai Unió tagállamai megszavazták az Egyesült Államokkal kapcsolatos új vámintézkedéseket, amelyek célja a kereskedelmi feszültségek kezelése. Érdekes módon, Magyarország volt az egyetlen ország, amely ellene szavazott.

A MediaMarkt, a népszerű műszaki cikkek kereskedelmi lánca, három különleges boltját üzemelteti Németországban: Berlinben, Hamburgban és Kölnben. Ezek az üzletek valójában igazi gamerközpontok, ahol a vásárlás nem az elsődleges cél (bár lehetőség van bizonyos termékek megvásárlására), hanem a játékélmény és a különböző eszközök, videójátékok kipróbálása. A 14 évesnél idősebb látogatók rendszeresen használhatják is ezeket a játéklehetőségeket, ráadásul az Xperion áruházakban a legtöbb program ingyenesen elérhető.

Éves szinten a három boltjukban körülbelül kétmillió látogató keresi fel a MediaMarkt üzleteit, többségük fiatalokból áll. Ennyi embert ingyen kiszolgálni szinte őrült ötletnek tűnik, de a cég igazából örülne, ha még többen látogatnának el hozzájuk. Ennek érdekében nem csupán nyitva tartják a boltjaikat, hanem izgalmas eseményeket is szerveznek, mint például e-sport tornák, amelyekből heti átlagban legalább egyet tartanak mindhárom városban. Ezeket az eseményeket a helyszínen, valamint online is lehet követni, ahol a résztvevők aktívan kommentálhatják és megbeszélhetik az élményeiket a közösségi médiában.

Az Xperion nem csupán egy szórakozóhely, hanem három városban is aktívan működő stábokat üzemeltet, akik az események megszervezésén dolgoznak, valamint izgalmas tartalmakat, élő közvetítéseket, videókat és podcastokat készítenek a gamervilág iránt érdeklődők számára. Mindez lehetőséget teremt arra, hogy újabb aktivitások bontakozzanak ki. Sebastian Knaup, a kölni Xperion áruház igazgatója a Blikknek elárulta, hogy a látogatókról nem gyűjtenek adatokat, így senkinek sem szükséges regisztrálnia ahhoz, hogy kipróbálhassa a játékokat. Az érdeklődésük középpontjában a közösségi média áll, amelynek figyelemmel kísérésével értékes információkat nyernek az események iránti érdeklődésről.

Arra törekszenek, hogy a közönségük organikusan fejlődjék. Ha vendégeiknek tetszik náluk, legközelebb hozzák el a barátaikat is. A lényeg, hogy a látogatóikkal kapcsolatot tudjanak kialakítani és elköteleződést, lojalitást érjenek el. Ez kulturális kérdés is, hiszen a fiatalok közösen játszhatnak őket érdeklő platformokon vagy élvezhetik az eseményeket.

Nehezen mérhető, hogy az Xperionban szerzett tapasztalatok milyen mértékben befolyásolják a gamerek vásárlási döntéseit a műszaki cikkek terén. Mindazonáltal a felmérések azt jelzik, hogy a közeli MediaMarkt-áruházakban tapasztalható egyfajta hatás. Amit viszont senki sem tud pontosan, az az, hogy a különböző országokban élő gamerek vagy érdeklődők hogyan reagálnak ezekre az eseményekre. Azonban valószínűsíthető, hogy az Xperion vonzereje rájuk is kiterjed, és valamilyen módon formálja a vásárlási szokásaikat.

De miért is fontos itt a Napster? Az ezredforduló környékén, és még egy ideig utána is, ha a fiatalok zenei anyagokat szerettek volna beszerezni, gyakran ellátogattak a helyi zeneboltokba, ahol CD-ket, kazettákat, esetleg bakelitlemezeket vásároltak. A Napster viszont egy forradalmi lépést tett: lehetővé tette az mp3 fájlok egyszerű megosztását, ezzel pedig gyökeresen felforgatta a zeneipar és a zenekereskedelem addig megszokott üzleti modelljét. (Érdekesség, hogy nemrégiben a Napstert több mint 200 millió dollárért vásárolták fel, és a tervek szerint a metaverzumban zenei eseményeket szeretnének szervezni a segítségével.)

Az olyan kereskedelmi óriásoknak, mint a MediaMarkt, ez a változás nem volt kedvező. A fizikai zenehordozók játszották a főszerepet abban, hogy a fiatalok szívesen látogatták az üzleteket. Sokan nosztalgiával gondolhatnak vissza arra az időszakra, amikor a lánc boltjaiban Magyarországon is gazdag zenei választék várta a vásárlókat, egészen addig, amíg a zenemegosztás, torrentezés és streaming lehetőségei ennek a trendnek véget nem vetettek.

A zeneipar fokozatosan, de biztosan átalakul, új működési modellek formálódnak, és olyan zenei platformok, mint a Spotify és az Apple Music, egyre népszerűbbé válnak. Ezzel párhuzamosan a koncert- és fesztiválipar is virágzik. Ugyanakkor a kereskedők elvesztették a fiatalabb generációkkal való kapcsolatukat. Később ezek a fiatalok lehettek volna a vásárlók, akik már nem csupán zenét, hanem háztartási gépeket vagy elektronikai cikkeket is szívesen vásároltak volna a jól megszokott boltokban. Sebastian Knaup hangsúlyozta, hogy a fiatalok elérése nemcsak nehéz, hanem rendkívül költséges is. Éppen ezért a MediaMarkt elindította az Xperion boltok koncepcióját, mivel ez a lépés hosszú távú befektetést jelent a márkába, a jövőbe és a vásárlókba.

Karsten Wildberger a MediaMarkt cégcsoport vezérigazgatója a videójátékokkal kapcsolatban úgy fogalmazott, hogy azokat mindenki imádja. Ráadásul ezeken keresztül lehet a fiatalokat közelebb vinni a technológiához, a játékokon keresztül ismerik meg a szoftvereket, a számítógépeket és a kezelésüket. Nem csoda, hogy a 2020-ban megnyitott kölni Xperiont a berlini egység követte 2023 januárjában, majd a hamburgi ebben az évben.

Nincs rajtuk pénzügyi teher, ám a MediaMarkt-nak meg kell birkóznia a bérleti díjakkal, a munkatársak bérezésével, a berendezések beszerzési és üzemeltetési költségeivel, valamint egyéb kiadásokkal is. Ezek nem éppen apró létesítmények. Például a kölni bolt 3000 négyzetméteres területet foglal el, ami méretében megegyezik a legnagyobb magyarországi MediaMarkt áruházzal. Az üzleti modelljükben nem a pénz, hanem a látogatók lojalitásának kiépítése a kulcsfontosságú. Arra törekednek, hogy a vásárlók elköteleződjenek, aktívan részt vegyenek a bolt életében, és ezzel egyre több támogató közönséget építsenek a cég számára. Az eddigi tapasztalatok alapján ez a koncepció jól működik, így a MediaMarkt magyar leányvállalata is fontolóra vette egy Xperion-stílusú bolt megnyitását.

Related posts