A Williamst hamis vádakkal illetik, míg a festés terén csupán látszólagos csalásról van szó.


Ha nem közvetlen közelről pillantjuk meg a pénteken bemutatott idei Williamst, úgy tűnhet, hogy a csapat fittyet hányt arra a megkötésre, hogy a közös londoni esemény előtt tilos felfedni a végleges festést - hiszen az FW47 külseje megszólalásig hasonlít a tavalyi FW46-éra.

Az F1 azért tiltotta meg a csapatoknak a szezon során használt végleges festésük felfedését, mert az elvenné az egyetlen újdonságát a jövő kedden Londonban tartandó közös bemutatónak, amelyen minden istálló a tavalyi autóján mutatja be az idei színösszeállítását.

A McLaren csütörtöki megjelenése remek illusztrációja volt annak, milyen kihívásokkal néz szembe egy csapat, amely már korán, a saját bemutatójánál tart, hiszen Lando Norris és Oscar Piastri a narancs-fekete álcázó festéssel ellátott MCL39-es volánjánál ültek Silverstone-ban.

Egy nappal később ugyanott azonban a Williams mintha pontosan ugyanolyan sötétkék mintázatot villantott volna, mint amivel a tavalyi szezonban versenyzett - ráadásul a McLarennel ellentétben már a szponzorlogók is teljes pompájukban tündököltek Carlos Sainz és Alexander Albon új autóján. Első pillantásra fel is merülhetett a kérdés, hogyan tehette meg a csapat, hogy egyáltalán nem titkolózott, de ha közelebbről nézünk rá az FW47-esre, már látható, hogy a teljes borítson fekete csíkok és különféle formák szabdalják a sötétkék alapszínt. Vagyis bár távolról egyszínű hatást kelt az autó, a Williamsnél mégis teljes joggal mondhatják, hogy ez bizony nem ugyanaz a festés, amit a szezon során fognak használni. Már akkor sem, ha az csupán teljesen sötétkék lesz, mint a tavalyi, ám a The Race értesülései szerint a Williams valóban egy ettől nagyon elütő végleges külsővel fogja meglepni a közönséget jövő héten az O2 Arenában.

A teljes díszletben, a McLarennel ellentétben, a sajtó előtt rendezett bemutatónak kiemelkedő jelentősége volt a támogatókkal való kapcsolatok erősítése is. Ez különösen fontos volt, hiszen a Williams csapata nemrégiben bejelentette új névadó szponzorát, az ausztrál szoftvercég, az Atlassian személyében.

James Vowles, a Williams csapatfőnöke a nap folyamán többször is hangsúlyozta, hogy a vállalatukkal kötött megállapodás nemcsak a Williams történetének legjelentősebb szponzori szerződése, hanem az egész Forma-1 világában is az egyik legnagyobb mérföldkőnek számít.

Az Autosport szakírója, Stuart Codling komoly kérdéseket vetett fel az állítás valóságtartalmával kapcsolatban. Az iparági források szerint az Atlassian évente körülbelül 40 millió dollárral támogathatja a Williams költségvetését, ami hasonló elköteleződést jelent, mint amit az Aramco az Aston Martin F1-es csapatának nyújtott. Codling véleménye szerint azonban téves lenne azt állítani, hogy egy ilyen szponzori megállapodás a legjövedelmezőbbek közé tartozna. Az F1-es költések a szponzorok részéről az ezredfordulón, a dohányipari támogatások virágzásának idején, elképesztő magasságokba emelkedtek, amikor a Williams a Rothmans partneri kapcsolatát élvezte. Ma azonban a csapatokat szigorú költségkeretek korlátozzák, így az autókra kerülő reklámokért sem lehet már olyan jelentős összegeket kérni, mint régen.

Valószínűtlennek tűnik, hogy a tavalyi évben a konstruktőri bajnokság utolsó előtti, kilencedik helyén végzett Williams csapat annyira vonzó marketing szempontból, hogy egy újonnan érkező szponzor rekordösszeget fizessen nekik. Sokkal valószínűbb, hogy a szponzor inkább egy sikeresebb és kedvezőbb hírverést biztosító élcsapattal kötött volna megállapodást, ugyanazért az összegért.

Bármi is legyen a valóság, nem lehet kétséges, hogy a következő években a Williams számára létfontosságú lesz egy jelentős tőkeinjekció. A csapat idén már két élvonalbeli versenyzővel vág neki a szezonnak, ami azt jelenti, hogy nem kell a szponzorok támogatásai alapján dönteniük a pilóták kiválasztásáról. Ez különösen fontos, hiszen a közelmúltban olyan helyzetekkel kellett megküzdeniük, mint Nicholas Latifi, Robert Kubica, Sergey Sirotkin, Lance Stroll és bizonyos mértékig Logan Sargeant esetében, ahol a szponzori háttér sokszor meghatározta a versenyzők sorsát.

Related posts