Nagy-Britanniát egy autófinanszírozási botrány rázta meg, amely komoly következményekkel járhat a pénzintézetek számára. A bankok horribilis kártérítések megfizetésére kényszerülhetnek, ami tovább fokozza a helyzet súlyosságát.


A brit pénzügyi felügyelet arra készül, hogy 8,2-9,7 milliárd font közötti kártérítési kötelezettséget rójon ki a brit autófinanszírozási szektor szereplőire, ami a tisztességtelenül értékesített autóhitelek következménye. Ez a megdöbbentő összeg a korábbi becslésekhez képest még mindig alacsonyabbnak számít.

A Pénzügyi Felügyeleti Hatóság (FCA) kedden ismertette a hathetes konzultáció keretében benyújtott javaslatát, amely szerint a Lloyds Banking Group, a Close Brothers és a Barclays bankok kártérítési kötelezettsége a korábbi előrejelzésekhez képest alacsonyabb mértékben alakulhat - számolt be róla a Reuters.

Számos gépjármű-finanszírozó nem tartotta be a jogszabályokat vagy az előírásokat

"Most, hogy a jogi helyzet végre világossá vált, elérkezett az idő, hogy az ügyfelek méltányos kártérítést kapjanak" - mondta Nikhil Rathi, az FCA vezérigazgatója.

A becslések szerint 2007 és 2024 között kötött 14,2 millió tisztességtelenül kihelyezett gépjárműhitel érintettjeinek 85%-a vehet részt

A kártérítési program keretein belül, egy rendkívül valószínűtlen forgatókönyv alapján az arány akár 100%-ra is emelkedhet. Ez a szám az adott időszakban megkötött szerződések 44%-át képviseli.

Az FCA legfrissebb tájékoztatása alapján a brit vásárlók átlagosan mintegy 700 font kártérítésre lehetnek jogosultak. A kifizetések várhatóan már jövőre elindulnak, de Rathi figyelmeztetett, hogy ezek az értékek csupán előrejelzések, és idővel módosulhatnak.

A problémák jelentős része az úgynevezett diszkrecionális jutalékmegállapodásokból (DCA) ered, amelyek lehetővé tették a hitelezők számára, hogy az autókereskedések a fogyasztók által fizetett kamatok megemelésével növeljék nyereségüket. E megállapodások 2021-es betiltása az FCA által komoly lépés volt a piac átláthatóságának és a fogyasztói védelem megerősítésének irányában.

A fogyasztók akkor is jogosultak kártérítésre,

A felügyeleti hatóság korábban 9-18 milliárd font közötti összeggel kalkulált a kártérítési program költségeit illetően, és azt feltételezte, hogy a legtöbb érintett személy legfeljebb 950 font kártérítést fog kapni. A legújabb, csökkentett becslés azonban csökkentette az ágazat aggodalmait azzal kapcsolatban, hogy a költségek esetleg elérhetik a brit törlesztésvédelmi biztosítások (PPI) botrányában kifizetett 40 milliárd fontot is meghaladó összegeket.

Bár az összeg alacsonyabb, ez a botrány még mindig a brit bankok számára az egyik legdrágább ügy lesz. A hitelezők között ott találjuk a Santander és a Bank of Ireland brit leányvállalatait, valamint jelentős autógyártók finanszírozási ágazatait is.

Related posts