A helyzet az, hogy Szada egyre inkább a világ szívévé válik. | 24.hu


A "családi multi" kifejezés elsőre talán ellentmondásosnak tűnhet, de valójában tökéletesen tükrözi a teljes mértékben magyar tulajdonú BioTechUSA cégcsoport lényegét. A Lévai család irányítása alatt álló vállalat mára Európa egyik legnagyobb étrend-kiegészítő gyártója és forgalmazója lett. A kontinensen páratlan szadai gyártóüzemükből 103 országba exportálnak különféle termékeket. 2024-es éves jelentésük szerint árbevételük 3,5%-kal, 93,7 milliárd forintra nőtt, és mindössze három év alatt sikerült megduplázniuk a forgalmukat.

A magyar tulajdonú BioTechUSA-cégcsoport közzétette éves pénzügyi jelentését, amelyből kiderül, hogy a vállalat, a gazdasági kihívások ellenére, stabil teljesítményt nyújtott 2024-ben. A növekedés üteme ugyanakkor némileg mérséklődött a korábbi évekhez viszonyítva. Az árbevétel 3,5 százalékkal, 93,7 milliárd forintra emelkedett, míg az EBITDA* 2 százalékos növekedéssel 10,68 milliárd forintra nőtt.

A világ étrendkiegészítő és speciális élelmiszer gyártóinak sora között csak kevesen büszkélkedhetnek a saját gyártóüzem és logisztikai központ meglétével. A BioTechUSA-cégcsoport ezt a kivételes pozíciót a Szadán és Dunakeszin található, saját tulajdonú létesítményeivel biztosítja, amelyek összesen 45 000 négyzetméternyi hasznos területtel és 24 000 raklapnyi tárolási kapacitással rendelkeznek. E helyszínek adják otthonát a termékek többségének gyártásának és csomagolásának, évente 75 millió szelet, 20 ezer tonna por és 1 milliárd kapszula, illetve tabletta előállítására képes kapacitással.

A vállalat szadai gyártó- és logisztikai központjában megvalósult egyedülálló beruházás keretében, amelynek értéke körülbelül 9 milliárd forint, a cégcsoport bevezette a legnagyobb volumenű fejlesztését. Ennek részeként egy innovatív, többrétegű, úgynevezett multilayer fehérjeszelet előállítására specializált gyártósor került üzembe helyezésre. Ezzel a lépéssel a vállalat éves szeletgyártási kapacitását háromszorosára növeli, új lehetőségeket teremtve a termékpalettáján.

A BioTechUSA-cégcsoport már évekkel ezelőtt piacvezető lett Magyarországon és elérte azt a méretet, hogy a további érdemi növekedése elsősorban az árbevétel 80 százalékát jelentő exporttevékenység eredményességén múljon. Ennek megfelelően a terjeszkedés 2024-ben is tovább folytatódott, így öt új országban Egyiptomban, Hondurason, Curacaon, Kambodzsában és Üzbegisztánban is megjelent a vállalat; a spanyol, francia, szlovák, román, izraeli és lengyel piacokon pedig két számjegyű növekményt ért el.

A BioTechUSA top 5-ös szereplő Spanyolországban és Portugáliában, Olaszországban debütálva pedig a top 8-as élboly tagja. Franciaországban tartja dobogós helyét a cégcsoport, amely a bolti és az edzőtermi jelenlétben ráadásul éllovas. A frissen indított gyógyszertári vonal még számos kiaknázatlan lehetőséget tartogat, a digitális csatornákon azonban egyelőre előrébb járnak a nagy versenytársak.

Ugyanakkor csökkenő trend uralkodott el az étrendkiegészítők piacán a mediterrán régió európai országaiban, a márkáknak elsősorban a túlélésről és a piaci részesedés megtartásáról szólt az elmúlt esztendő. A Balkán-félsziget nagyobb országaiban attraktív bővülést produkált a cégcsoport, így Bulgáriában, Szerbiában és Boszniában is.

Az Európán kívüli piacok közül különösen Irak, Libanon és Izrael fejlődése figyelemre méltó, de az is jelentős előrelépés, hogy Egyiptom is bekerült a portfóliónkba. Az értékesítés elindítását megelőzően egy rendkívül bonyolult és időigényes engedélyezési folyamatot kellett végigjárnunk Kairóban. Közép-Ázsiában is jelentős eredményeket értünk el, és jó eséllyel 2025-re a BioTechUSA a piacvezető márkák közé emelkedhet a régióban. Továbbá, Közép- és Dél-Amerikában is terjeszkedünk; Honduras és Curacao már zöld lámpát kapott, míg Kolumbiában és Paraguayban jelenleg a regisztrációs folyamat zajlik.

Tíz éve nagyjából 130-an dolgoztak a vállaltnál, ez mára 1 900 főre nőtt. Lévai Bálint, a BioTechUSA vezérigazgatója szerint

Üzleti filozófiánk szívében a családi vállalkozás elve rejlik: csak azt használjuk fel, amit magunk megtermeltünk. Apukám örök tanítása mindig is velem marad: „Bálint, a vállalatunkat sok kicsi lépésből építettük fel.” Ezt a hagyományt ma is követjük. Stabil alapokon állunk, és csak a megkeresett forrásainkat költjük el.

És bár nincs tipikus BioTechUSA munkavállaló, de vannak tipikus személyiségjegyek, amiket keresnek: "Ahhoz, hogy nagyon sok különböző ember együtt tudjon dolgozni, mi kell? Egymás elfogadása. A tolerancia a legfontosabb, hogy tudjuk egymás hibáit tolerálni, akkor fogjuk tudni kihozni egymásból a legjobbat. Egy olyan vállalti kultúrát kell kialakítani, ahol a hibákat el tudjuk fogadni. A vállalati kultúrát nem lehet ráerőltetni az emberekre. Attól még, hogy három szót kiírunk a falra, nem fognak annak megfelelni."

Lévai Bálint véleménye szerint fontos, hogy a vállalatok elkerüljék a multinacionális cégekre jellemző diszfunkcionális megoldások átvételét. Azt hangsúlyozza, hogy az ötszáz fős csapat irányítása már nem ugyanazt a megközelítést igényli, mint egy száz fősé, és ezer fő esetében is eltérő stratégiákra van szükség. "Célunk, hogy ne másoljuk a multik folyamatait, hanem saját kihívásainkra egyedi megoldásokat fejlesszünk ki, ahelyett, hogy sztenderdizált folyamatokat alkalmaznánk."

A növekedés mellett egy újabb kihívás is felmerült: a piaci kínálat szétesése, ahogy egyre több gyengébb minőségű termék jelenik meg a konkurencia oldaláról. "Sajnos a piac jelentősen felhígult, és sok olyan szereplő bukkant fel, akik alacsony árakat, de ezzel együtt silány minőséget kínálnak. Mi azonban továbbra is kitartunk prémium termékeink mellett, és nem vagyunk hajlandók kompromisszumot kötni a minőség terén" - hangsúlyozta Lévai Bálint.

Tavaly a régióban egy igazán különleges globális partnerséget kötöttek a világ egyik leghíresebb futballklubjával, az FC Barcelonával. Ez a megállapodás jelentős mértékben növelte a márka hitelességét, új dimenziókat nyitva meg a lehetőségek előtt. Lévai Bálint véleménye szerint az FC Barcelonával való együttműködés hihetetlen elismerése az elmúlt évtized kitartó munkájának és eredményeinek.

Megerősített minket mind a szakmán kívül és belül. Jó helyzetbe hoz minket az, hogy egy régi patináns futballválogatott a mi táplálékkiegészítőinket választotta, ennek komoly üzenet van. Önmagunkról is elhihetjük, hogy oda tartozunk, ebbe a ligába.

A termékfejlesztésről és prémium termékekről szól majd az idei év a BioTechUSA-cégcsoportnál, amelyek szerint folytatódik az étrendkiegészítők térhódítása, élen az impulzív és funkcionális termékekkel. A tervek között szerepel további digitális fejlesztések bevezetése, a termékportfólió bővítése és új piaci lehetőségek feltárása.

Megérkezett a zászlóshajó termékük, az Iso Whey Zero eddigi legkifinomultabb verziója, ráadásul a vállalat új kalandokba is belefogott, mint például a hydration és protein coffee jellegű termékek fejlesztése. A legújabb technológiai beruházások célja, hogy 2025-re a cég egy új növekedési szakaszba lépjen. Hosszú távú stratégiájuk középpontjában a nemzetközi piacok meghódítása és innovatív, fenntartható termékek létrehozása áll. A vállalat folyamatosan figyelemmel kíséri a fogyasztói igényeket és rugalmasan reagál az iparági változásokra, hogy versenyképes maradhasson a folyamatosan fejlődő táplálékkiegészítő piacon. Ahogy Lévai Bálint is megjegyezte:

Related posts