Az új Európai Uniós szabályozás alapján számos idősebb autós elveszítheti a jogosítványát.
Egységes digitális vezetői engedélyt vezet be az EU, amely minden tagállamban érvényes lesz. Az idősebb sofőrök jogosítványának meghosszabbítása azonban továbbra is a tagállamok döntésén múlik, és a háziorvosok szerepe is megnőhet a folyamatban. Az új szabályok célja a közlekedésbiztonság növelése, miközben az idősek és kezdő sofőrök számára is egyértelműbb kereteket teremtenek.
Az egységes digitális jogosítvány nem csupán az adminisztrációs terheket csökkenti, hanem a vezetői engedélyek EU-n belüli ellenőrzését is jelentősen egyszerűsíti. Az idősebb sofőrök esetében a tagállamok saját belátásuk szerint határozhatják meg a jogosítvány meghosszabbításának feltételeit, például orvosi vizsgálatok elvégzését írhatják elő. A háziorvosok szerepének bevonása pedig egy új dimenzióval gazdagíthatja a közlekedésbiztonságot, mivel ők képesek jelezni, ha egy páciens egészségi állapota kockázatot jelenthet a közúti forgalomban.
Az új szabályozás értelmében 2033-tól kezdődően a személyautók és motorkerékpárok vezetésére vonatkozó jogosítványok érvényességi időtartama egységesen 15 évre emelkedik. Ez a rendelkezés a digitális jogosítványokat is érinti, amelyeket idősebb korú felhasználók is alkalmaznak. Fontos megjegyezni, hogy a kötelező orvosi alkalmassági vizsgálat bevezetése nem lesz egységesen kötelező: minden egyes tagállam saját hatáskörében dönthet arról, hogy szükség van-e ilyen vizsgálatra a jogosítványok hosszabbítása során.
Az Európai Unió ajánlása szerint a háziorvosoknak lehetőséget – bizonyos esetekben kötelezettséget – kell adni arra, hogy értesítsék a hatóságokat olyan betegekről, akik egészségi állapotuk következtében veszélyt jelenthetnek a közlekedés biztonságára. Ez a lépés hozzájárulhat a balesetek megelőzéséhez, azonban a pontos szabályozási keretek megalkotása a tagállamok feladatkörébe tartozik.
Az uniós egyeztetések során elvetették a 70 év felettiek jogosítványának ötéves korlátozását, így nem kerül bevezetésre külön szabályozás az idősebb járművezetők számára. Ugyanakkor a tagállamok saját hatáskörükben döntenek arról, milyen feltételek mellett hosszabbítják meg az idősek vezetői engedélyét.
Az újonnan bevezetett irányelv jelentős szigorítást hoz a kezdő sofőrök számára. Az első két évben például szigorúbb sebességkorlátozásokkal kell számolniuk, amelyek célja, hogy támogassák a balesetmentes vezetési szokások elsajátítását. E lépés a közlekedésbiztonság javítását szolgálja, különösen a fiatalabb korosztályok esetében.