Elindult a dominóeffektus, és a tengeri kereskedelem most Trump politikai döntései miatt kezd megrekedni.

Az amerikai vámháború következtében a globális tengeri szállítási rendszer válságba kerül, különösen az Egyesült Államok és Kína közötti kereskedelem terén, ahol az import volumene egy hét leforgása alatt 64 százalékkal csökkent. A hajózási vállalatok tömegesen törlik a szállítmányokat, miközben a kereskedők alternatív útvonalakat és új termelési helyszíneket keresnek a helyzet kezelése érdekében. A válság hatásai már most is érezhetők világszerte, és várhatóan heteken belül elérik Európa legnagyobb kikötőit is - számolt be róla a francia Les Echos gazdasági lap.
Április eleje óta drámai mértékben csökkent az Egyesült Államokba irányuló tengeri szállítás:
Az amerikai import Kínából egy hét leforgása alatt 64%-kal csökkent, míg az export 30%-os visszaesést mutatott.
Egyes hajózási cégek szerint a konténerkapacitásra vonatkozó megrendelések 50-60 százalékkal estek, és a forgalom "teljesen befagyott", főként a Kína-USA útvonalon. Az április 4-i 145%-os amerikai vámemelés és Peking másnapi válaszlépése után a szállítmányok 70%-át leállították vagy törölték.
A WTO előrejelzése szerint az USA és Kína közötti áruforgalom akár 80%-kal is visszaeshet, amit a hajótársaságok foglalási adatai is megerősítenek.
Március 30. és április 8. között világszerte 18,4%-kal csökkent a konténerfoglalások száma. A szállítmányozók számára komoly kihívást jelent az alkalmazkodás, hiszen a kikötők közötti szállítási útvonalakat hetekkel előre kell megtervezniük.
A kínai exportőrök egy csoportja igyekszik kijátszani az amerikai vámokat, és árucikkeiket Indián, Vietnámon, Mexikón vagy Perun keresztül juttatják el Észak-Amerikába. Ezen kívül számos gyártó fontolóra veszi, hogy Délkelet-Ázsiába helyezze át termelési tevékenységét, ám a logisztikai szakértők arra figyelmeztetnek, hogy egy ilyen átállás hónapokat, sőt, akár éveket is igénybe vehet.
Egy francia szállítmányozási vállalat becslése szerint egy kínai üzem áthelyezése akár 2-3 évet is igényelhet.
Közben Malajzia, Tajvan és Vietnam exporterei igyekeznek minél több árut eljuttatni a július 9-i vámhatáridő előtt, hogy kihasználhassák a számukra biztosított 90 napos türelmi időt. Ennek következtében a hajózási társaságok kénytelenek átszervezni kikötői megállóikat, és Kína helyett inkább ezekre az országokra összpontosítanak. Ez azonban komoly időzítési nehézségekhez vezet, mivel a pandémia alatt megrendelt új hajók most érkeznek meg, miközben a kereslet csökken.
Európa számára egyelőre enyhébb a válság hatása, ám a következmények fokozatosan itt is éreztethetik hatásukat.
Az elemzők megállapításai alapján a Távol-Keletről Észak-Európába irányuló szállítmányok mennyisége soha nem látott szintre nőtt, és várhatóan hamarosan a már így is túlzsúfolt rotterdami, antwerpeni és hamburgi kikötők kapacitásait is meg fogja haladni.
A szállítmányozás világában tehát egy dominóeffektus kezdődött, amelynek végső hatásait még senki sem tudja teljes mértékben megjósolni.