A casco díjak csökkenése kedvező hír, ám itthon továbbra is csupán az autók ötöde rendelkezik ilyen típusú biztosítással.


A személyautókra 2023. szeptember végéig megkötött teljes körű casco biztosítások átlagdíja 206 400 forint volt, ami 4,7%-kal alacsonyabb a 2024 hasonló időszakában mért 216 300 forintos szinthez képest. Érdekesség, hogy a szerződők 22%-a 8 évnél idősebb járműre kötötte meg a biztosítást, és a megkötött szerződések 30%-a mellé kiegészítő biztosításokat is választottak - derült ki az Insura.hu biztosításközvetítő legfrissebb adataiból.

Az új autók casco díja az év első kilenc hónapjában átlagosan 254 ezer forintot tett ki, ami 1,6 százalékos csökkenést jelent az előző évhez képest. Ezzel párhuzamosan a használtautó vásárlói, akik casco biztosítást kötöttek, átlagosan 219 400 forintot fizettek, ami 3,8 százalékos csökkenést mutat. A legkedvezőbb árat azok kapták, akik az autójuk biztosítási évfordulóján váltottak szerződést, számukra az átlagos díj mindössze 173 100 forintra rúgott.

Az online platformokon megkötött casco biztosítások éves átlagdíja 165 100 forint körüli összeggel bír, ami jelentősen elmarad a piaci átlagtól. Ennek oka, hogy az online csatornán keresztül kötött évfordulós szerződések általában kedvezőbb díjakat kínálnak, így ezek nagyobb arányban választhatók. Az MNB legújabb statisztikái alapján a casco szerződések 71 százalékát közvetítők, azaz alkuszok kezelik, melyből 17 százalék online, míg 54 százalék offline alkuszok által jön létre.

A biztosítási átlagdíjak csökkenése részben a piacon tapasztalható fokozódó verseny következménye, de emellett fontos szerepet játszik az is, hogy az idei szerződések között egyre inkább előtérbe kerülnek a kisebb átlagdíjjal rendelkező évfordulós kötések. Ez pedig az ügyfelek egyre tudatosabb döntéseire utal – fejtette ki Kozma Gábor, az Insura.hu vezérigazgatója.

Az elmúlt két év során a csekkes befizetések aránya 8%-ról 3,7%-ra csökkent. Ennek hátterében áll a bankkártyás fizetési módok folyamatos növekedése, valamint a csekk elhagyásával járó díjkedvezmények vonzereje. A legkedveltebb díjfizetési gyakoriság az egyösszegű éves befizetés volt, amely a válaszadók 52%-ának választása, ezt követte a negyedéves díjfizetés 36%-kal. A havi és féléves opciók pedig a háttérbe szorultak. A kedvezmények és a kényelem tehát meghatározó tényezők a fizetési szokások alakulásában.

Még mindig aggasztó helyzetet mutat, hogy a magyarországi autók mindössze egyötöde élvezi a casco biztosítás nyújtotta védelmet.

A lopásból eredő károkra, a saját hibás balesetekből származó törésekre, valamint az egyre gyakoribb természeti csapásokra – mint például viharok, jégverések és áradások – kizárólag a casco biztosítás nyújt megfelelő védelmet. Az alacsony biztosítottsági arány egyik oka, hogy a biztosítók rendszerint csak 15 éves korig kínálnak casco fedezetet egy autóra. Ez azt jelenti, hogy a hazai autópark, amelynek átlagéletkora 16,3 év, több mint felének nincs lehetősége a biztosításra. Ráadásul a 8 és 15 év közötti járművek között is sok autó közlekedik anélkül, hogy élvezné ezt a létfontosságú védelmet.

"A nyolc évnél idősebb autók esetében probléma lehet, hogy a biztosítók a térítés során alkalmazzák az avultatást, vagyis csak a jármű lecsökkent értékével arányosan fizetnek kártérítést. Ez azonban kiküszöbölhető egy avulásmentes térítést nyújtó kiegészítő biztosítással - magyarázza az Insura.hu szakértője. - Nem véletlen, hogy adataink szerint az avulásmentességet biztosító fedezet a második legnépszerűbb kiegészítő biztosítás. Jelenleg egyébként az Insuránál megkötött casco szerződések 22 százaléka vonatkozik 8 évnél idősebb járművekre."

A casco szerződésekhez a szerződők körülbelül 30%-a választ valamilyen kiegészítő biztosítást is, és sokan közülük többféle extra védelmet is igényelnek. Az idei év eddigi statisztikái alapján a legelterjedtebb kiegészítő fedezet az üvegkár-önrészbiztosítás volt, amely a teljes kiegészítő szerződések 22%-át tette ki. Az említett biztosítási forma népszerűsége jól mutatja, hogy az autósok egyre inkább tudatosan törekednek a kockázatok minimalizálására.

A szerződők körében az avulásmentes térítést a résztvevők 12%-a döntötte el.

A következő kiegészítők, amelyek segíthetnek a biztonságosabb és nyugodtabb közlekedésben: balesetbiztosítás (8%), jogi védelem (8%), az autóban található értékes elektroakusztikai berendezések külön biztosítása (8%), valamint a hibás tankolás védelme (7%) és a defektbiztosítás (7%).

Related posts