Eladták ócskavasnak, de mára a világ egyik legismertebb turistacélpontjává nőtte ki magát.


Évente milliók látogatják, és a világ egyik legismertebb turisztikai attrakciójának számít az Eiffel-torony. Párizs jelképének azonban nem volt zökkenőmentes története, sokáig viták és ellenállás övezték megépítését.

A párizsi Eiffel-torony mára Franciaország ikonikus jelképeként ismert, és kétségtelenül a világ legismertebb épületei közé tartozik. 2007-ben ráadásul a világ hét új csodájának egyik esélyeseként is szerepelt, ami csak tovább emelte hírnevét.

A szimbólummá válás folyamata kezdetben nem volt zavartalan. Az Eiffel-torony megálmodása mögött számos tényező húzódott meg. Az egyik fő motiváció az volt, hogy az építészek akkoriban lázas versenyfutásba kezdtek, hogy megalkossák a világ legmagasabb épületét, amely túllépne az ezer láb, azaz 305 méter magasságon. Ezenfelül, az 1789-es francia forradalom centenáriumának megünneplésére a kormány egy grandiózus világkiállítást tervezett, amelyhez méltó műalkotást kívántak létrehozni.

Az Eiffel & Cie két tehetséges mérnöke, Émile Nouguier és Maurice Koechlin, egy impozáns fémtorony megépítésének ötletével álltak elő. 1884-ben végre valóra váltották álmaikat, és az elképzelést valós formába öntötték. Gustave Eiffel, a torony terveit látva, annyira elragadtatta magát, hogy megvásárolta a már bejegyzett szabadalmat, ezzel biztosítva a projekt folytatását.

Az új tulajdonosának ezután a torony értékesítésével kellett foglalkoznia, ami nem bizonyult egyszerű feladatnak. Sorra elutasításra talált, mígnem 1886-ban elfogadták a tervet, és szerződést kötött a francia kormánnyal. Eszerint a hasznosítás joga 20 évig Eiffelt illette, ezután a jog Párizs városára szállt.

Az építkezés 1887-ben kezdődhetett el, ám ez sem ment zökkenőmentesen. Számtalan művész kezdett heves tiltakozásba. Ám Eiffel nem törődött velük: éjjel-nappal építették a tornyot. A szorgos munka meghozta gyümölcsét: 26 hónap alatt, 1889. márciusára elkészült a torony.

Májusban ünnepélyesen megnyitották kapuikat a turisták előtt, és a világkiállítás során, amely hat hónapon át tartott, közel 2 millió látogató érkezett a helyszínre. A látogatók elragadtatva szemlélték a lélegzetelállító látványt, valamint a gyors felvonókat, amelyeket a magyar származású mérnök, Korda Dezső tervezett. Az épület kiemelkedő teljesítményéért Eiffel kitüntetést is kapott, és a Becsületrend lovagjává avatták.

Az Eiffel-torony története nem mentes a vitáktól: Franciaországban sokan kifejezetten ellenszenvvel viseltetnek iránta. Ezt jól tükrözik a különféle becenevei is; sokan csúnyaságként és Öreg Hölgyként emlegetik. Élete során többször is felmerült a lebontásának ötlete, sőt, akadt, aki bombával akarta eltüntetni a város sziluettjéből. A híres szélhámos, Victor Lustig, 1925-ben kétszer is próbálta eladni "ócskavas" gyanánt, miközben a második világháború alatt a német csapatok fegyvergyártási célokra akarták felhasználni.

Bár sokan nem kedvelik, mára mégis nagyra értékelik: 2014-ben átfogó felújításon és átalakításon ment keresztül. Az új padlózat mellett egy elegáns étterem és modern üzletek nyíltak, amelyek lehetővé teszik a mozgáskorlátozottak akadálymentes közlekedését. Továbbá, az energiaellátás is korszerűsítésen esett át. Kiemelkedő szerepet játszott a 2024-es párizsi olimpián is, mint fontos háttér.

Related posts