Fokozódik a helyzet Dél-Koreában, ahol már a Boeing is nyomozást indított a repülőgép-baleset körülményeinek feltárására.
Az amerikai repülőgépgyártó cég szakemberei megérkeztek Dél-Koreába, hogy alaposan kivizsgálják a Jeju Air egyik repülőgépének katasztrófáját. Az amerikai és dél-koreai nyomozók szoros együttműködésben dolgoznak a baleset részleteinek feltárásán, beleértve a gép maradványait és a két fekete dobozt is. A tragikus esemény, amely 179 életet követelt, szörnyű veszteséget jelentett; az áldozatok közül öt embert még nem sikerült azonosítani.
Az amerikai kormány és a Boeing Co. repülőgépgyártó vállalat nyomozócsoportja megérkezett a Jeju Air repülőgépe lezuhanásának helyszínére, a Muan nemzetközi repülőtérre, hogy részt vegyen az incidens kivizsgálásában - tájékoztatott a Yonhap dél-koreai hírügynökség.
A szöuli közlekedési minisztérium tájékoztatása szerint az amerikai Szövetségi Légügyi Hivatal egyik munkatársa, valamint a Nemzeti Közlekedésbiztonsági Bizottság (NTSB) három szakértője és a Boeing négy képviselője csatlakozott a dél-koreai Légiközlekedési és Vasúti Baleseteket Vizsgáló Bizottság (ARAIB) munkatársaihoz a baleset helyszínén folyó vizsgálat során.
Az amerikai csapat hétfőn érkezett Dél-Koreába az Incshon nemzetközi repülőtéren keresztül, és közvetlenül a Szöultól mintegy 290 kilométerre délnyugatra fekvő Muanba utazott, hogy felkészüljön a vizsgálatra. "A dél-koreai és az amerikai nyomozók megvitatták a menetrend szerinti eljárásokat és a vizsgálat konkrét területeit" - mondta el egy sajtótájékoztatón Csu Csongvan, a közlekedési minisztérium légiközlekedési politikáért felelős vezetője.
A Nemzetközi Polgári Repülési Szervezet szabályai alapján a balesetek kivizsgálásáért az a nemzet vállalja a felelősséget, ahol az eset történt. Azok az országok, amelyek érintettek az eseményben – így például a repülőgépet üzemeltető vállalat, a gyártó, illetve az áldozatokkal rendelkező államok – jogosultak részt venni a vizsgálat folyamatában. Thaiföld, amelynek két állampolgára vesztette életét a tragédiában, a hírek szerint úgy határozott, hogy nem kíván részt venni a vizsgálatban.
A minisztérium tájékoztatása szerint jelenleg az Egyesült Államok és a Boeing képviselői, együttműködve a dél-koreai ARAIB 11 tagjával, a baleset helyszínén folytatják a roncsok és törmelékek alapos vizsgálatát. Céljuk, hogy olyan alkatrészeket találjanak, amelyek segíthetnek feltárni a baleset körülményeit. A helyszíni vizsgálatot követően a nyomozás következő szakaszába lép, amely során a megtalált bizonyítékokat és a repülőgép két fekete dobozából származó információkat elemzik.
A repülőgép repülési adatrögzítője, az egyik fekete doboz külső sérüléseket szenvedett. Az adatrögzítőből hiányzott egy olyan csatlakozó, amely az adattároló egységet az áramellátáshoz kapcsolja. "A hatóságok vizsgálják a technikai módszereket az adatok kinyerésére a csatlakozó hiánya ellenére" - közölte Csu.
A második fekete doboz, amely a pilótafülke hangrögzítőjeként funkcionál, állítólag viszonylag jó állapotban maradt. A nyomozócsoport hamarosan mérlegeli, hogy a sérült fekete doboz helyreállítását és elemzését belföldön próbálják megvalósítani, vagy inkább az amerikai NTSB-hez küldik további vizsgálatok céljából.
Csu hozzátette, hogy a baleset időpontjában két légiforgalmi irányító teljesített szolgálatot a repülőtéren. A nyomozók mindkettőjükkel felvették a kapcsolatot, hogy meghallgassák a történtekről szóló beszámolóikat, azonban úgy határoztak, hogy az információkat egyelőre nem hozzák nyilvánosságra. A dél-koreai kormány bejelentette, hogy január 7-ig felfüggeszti a Muan nemzetközi repülőtér üzemelését, és később döntenek a repülőtér újranyitásának időpontjáról.
Az e heti Jeju Air repülőgép-szerencsétlenségben meghalt 179 ember közül 174 ember maradványait azonosították - írta meg a Yonhap. A Szöultól 288 kilométerre délre fekvő Muan nemzetközi repülőtéren az áldozatok családtagjai számára tartott tájékoztatón a minisztérium közölte, hogy még vizsgálják a fennmaradó öt áldozat azonosítását.
"A 32 ember közül, akiket először nem sikerült ujjlenyomat alapján azonosítani, 17 embert azonosítottunk az első DNS-vizsgálat során, és további 10-et a második körben" - közölte a tárca. "A fennmaradó öt személyt a DNS ellentmondásai miatt tovább vizsgáljuk".
A dél-koreai szaktárca tájékoztatása szerint az azonosított áldozatok közül négy holttestét már átadták a hozzátartozóknak, akik kedden megkezdték a temetési előkészületeket szülővárosukban.
A tisztviselők korábban jelezték, hogy a folyamat akár 10 napot is igénybe vehet, amíg az összes maradványt sikerül azonosítani és átadni a gyászoló családoknak, mivel a legtöbb holttest súlyosan elszenesedett. Az illetékes hatóságok az áldozatok maradványait egy ideiglenes hűtőházban tárolják, amely a muani repülőtér egyik hangárjában található.
Csak két légiutas-kísérő maradt életben, miután a gép vasárnap lezuhant 179 ember halálát okozva a fedélzeten tartózkodó 181 emberből.