Gigászok összecsapása: a 612 lóerős Mercedes-AMG E 53 harca a 727 lóerős BMW M5-tel

Összecsaptak a nagyágyúk: a Mercedes E-osztály legizmosabb 6 hengeres verziója és a BMW 5-ös sorozatának V8-as, sportos csúcsmodellje. Mindkét autó szívében a csúcstechnológia pulzál, hiszen a szuperpíszí és az ólomnehéz plug-in hibrid megoldások adják meg a közös nevezőt. Ki lesz a győztes a teljesítmény és a precizitás harcában?
Amikor a középkategóriás prémium szedánok világáról beszélünk, akkor nem hagyhatjuk figyelmen kívül a Mercedes E-osztályt, amely idén ünnepli 32. születésnapját. Ez a modell nemcsak stílusával és teljesítményével hódít, hanem egy különösen elkötelezett rajongói bázissal is rendelkezik. Hasonlóan figyelemre méltó a BMW 5-ös sorozata, amely már 53 éve formálja a prémium autók piacát, és szintén komoly követőtáborral bír. Mindkét jármű a mérnöki precizitás és a luxus tökéletes ötvözete, amelyek kiemelkednek a versenytársak közül.
A híres germán limuzinok az évtizedek alatt számos benzines és dízel verzióban láttak napvilágot, de a különböző generációk során mindig az AMG és M csúcsmodellek keltették a legnagyobb szenvedélyt bennünk.
Nincs ez másképp napjainkban sem, amikor a Mercedes-AMG E 53 és a legújabb BMW M5 csap össze egymással a csúcskategóriában. A két sportmodell nem kerülhette el a sorsát - mindkettő igen nehéz, de méregerős plugin hibrid hajtással hódít 2025 derekán.
Egymásnak eresztettük a 6 hengeres über E-osztályt és a kettővel több hengerrel hódító vadonatúj M5-öst, jövünk a gyakorlati tapasztalatokkal.
Az E53 nem éppen kicsi, hiszen 4,96 méteres hosszával már tekintélyes méretű, de az M5 még ennél is impozánsabb, több mint 13 centivel hosszabb. Érdekes módon a BMW minden egyes irányban egy kicsit tágasabb, mint a Mercedes.
Az M5 3,5 centiméterrel nagyobb tengelytávja kevésbé szúr szemet, mint a 3,8 centiméterrel nagyobb magassága, ami annak következménye, hogy az aktuális 5-ös sorozatból tisztán elektromos i5-ös kivitel is kapható, melynek alsó szekciójában bizony kell a hely a hatalmas akkumulátornak.
Az E modell könnyedén elérheti a karcsúbb megjelenést, mivel nem készítenek belőle helyben zéró emissziós változatot. A Mercedes persze nem marad le, hiszen a kategóriában ott van az EQE, ami elektromos hajtással bír. Azonban sokan a szappantartó formaterve miatt egy gyors kézlegyintéssel elintézik, mintha nem is lenne érdemes foglalkozni vele.
A Mercedes frontrészét a jellegzetes hatszögletű, függőleges osztásokkal rendelkező hűtőrács dominálja, amelyet a nagyméretű csillag embléma és a markáns fényszórók tesznek még impozánsabbá. A hátsó részén pedig egy visszafogott légterelő, csillagmotívummal díszített lámpatestek és négy impozáns kipufogóvég található, amelyek összhangban állnak az autó sportos eleganciájával.
A BMW világító peremű hatalmas vesével, szögletesebb fényszórókkal, vékonyka hátsó lámpákkal és szintén kis légterelővel és négy hatalmas kidörgővel hódít.
A szépség észlelése valóban rendkívül szubjektív, ám mi magunk az E 53 külső megjelenését sokkal vonzóbbnak tartjuk.
Mercedes-BMW: 1-0
Az AMG lenyűgöző kormányán innovatív érintésérzékeny felületek és két praktikus üzemmódválasztó szatellitgomb található, amelyek a vezetési élményt még élvezetesebbé teszik. A Superscreen koncepció szellemében nemcsak a kormány mögött és a középső panelen, hanem az anyósülés előtti területen is felfedezhetünk egy harmadik, lenyűgöző kijelzőt, amely a modern technológia és a luxus tökéletes ötvözete.
A légbefúvók lamellái nemcsak kézzel, hanem akár motorikusan is állíthatók és rajtuk keresztül a kesztyűtartóban lévő fedélzeti parfüm illata is eláraszthatja az utasteret.
A Burmester hi-fi lehengerlően szól, az ülések nemcsak látványosak, hanem remekül is tartanak, a minőségérzet pedig messze átlag feletti, és utóbbi az, melyben az elektromos testvérmodell, az EQE jelentősen elvérzik.
Az M GmbH legújabb terméke egy merőben eltérő designnal rendelkezik, amely a hagyományos otthoni hangulatot háttérbe szorítva, inkább a technológia világába kalauzol. A műszerfal modern, letisztult vonalai az innovációt és a funkcionális esztétikát sugallják. Érdekesség, hogy a harmadik kijelző igénye felár ellenében sem elérhető, de valószínű, hogy ezt a kevesek számára fogja hiányozni.
A piros középállásjelzős kormány szinte ikonikus megjelenésével tűnik ki, hiszen vaskos formája és a két piros gombja lehetővé teszi, hogy könnyedén beállíthassuk a személyre szabott preferenciáinkat. A Bowers & Wilkins hangrendszer olyan tisztasággal szól, hogy valóban élvezetes zenei élményben lehet részünk, míg a világító logós kagylóülések dizájnja és kényelme szinte a tökéletesség határát súrolja.
Ebben a kategóriában igazán nehéz döntést hozni, de úgy érezzük, hogy a csillagos jelölt valamivel hatékonyabban ragadta meg figyelmünket.
Mercedes-BMW: 2-0 – A német autóipar csatájában a Mercedes most diadalmaskodott, két győzelemmel a BMW felett.
Nem árt tisztázni, hogy az M5 igazi ellenfele az E 63 lenne, de mivel ilyen modellt jelenleg nem kínál, és a közeljövőben várhatóan nem is fog kínálni a Mercedes, marad a polgáribb világlátású E 53.
A 3 literes, 6 hengeres turbómotor lenyűgöző 449 lóerőt és 560 Nm nyomatékot generál, amelyet a villanymotor 163 lóereje és 480 Nm nyomatéka egészít ki. Így a végső teljesítmény 585 lóerőre és 750 Nm-re rúg, és a rajtelektronikának köszönhetően a kirobbanó induláskor akár 612 lóerő is elérhető egy pillanatra.
Utóbbi egész konkrétan az előző generációs E-ből készített AMG 63 szintje, csak éppen abban még 4 literes biturbó V8 morgott.
Az új M5 továbbra is a korábban bemutatott 4,4 literes biturbó V8-as motorral rendelkezik, ám a teljesítmény 600-635 lóerőről 585 lóerőre csökkent, miközben a lenyűgöző 750 Nm-es csúcsnyomaték megmaradt. Azonban itt lép be a villanymotor, amely 197 lóerőt és 280 Nm-t produkál. Ennek köszönhetően a végső teljesítmény eléri a 727 lóerőt, míg a nyomaték egy igazi teherautónak megfelelő, 1000 Nm-re nő.
Nincs kétség afelől, hogy ezt a versenyszámot egyértelműen és magabiztosan az 5-ös teljesíti a legjobban.
Mercedes és BMW: 2-1.
Míg a 381 lovas őszinte 6 hengeres E 450 1960, addig a plugin hibrid E 53 nem kevesebb, mint 2390 kilogrammot nyom a mérlegen. Ez egyszerűen rengeteg, és bár a mérnökök megpróbálták palástolni a hatalmas tömeget, fékezéskor és kanyarodáskor bizony érződik, hogy az új E 53 kereken 4 mázsával nehezebb az előző E 63-nál.
A kormányzás precíz, ugyanakkor kissé mesterséges érzetet kelt, ahogyan a motor hangja is, ami elég tompa és távoli. Ennek ellenére a 0-100 km/h gyorsulás 3,8 másodperc alatt teljesül, ami valóban lenyűgöző teljesítmény. Érdemes megemlíteni, hogy a 250 km/h-se végsebesség 941 ezer forint befektetésével 280 km/h-ra növelhető.
Viszonyításképp, a 435+22 lovas előző hibrid E 53 4,5 másodperc alatt tudta le a 0-100-at, de a 300 km/h végsebességű E 63-nak ehhez 3,4 másodperc is elegendő volt.
A finoman működő, 9 fokozatú automata váltóval és hátsó fókuszú összkerék-hajtással rendelkező új E 53 különleges vonzereje mellett van egy gyenge pontja: a fékrendszer. A fékérzet valahogy nem hozza a várt szintet, és a rendszer fáradékonysága is aggasztó. Ráadásul komoly hátrány, hogy a modellhez nem elérhető felár ellenében sem a nagyobb teljesítményű karbonkerámia fékrendszer.
Leírni is borzalmas, hogy az M5 még az E 53-nál is nehezebb, 120 kilogrammal túlsúlyban van, a mérleg nyelve csak 2,51 tonnánál áll meg. Mégis, amikor a volán mögé ülünk, a bajor masina valahogy könnyedebbnek tűnik, mint sváb riválisa.
Figyelemre méltó teljesítmény, hogy a szupergyors, 8 fokozatú automata váltóval és összkerékhajtással rendelkező M5, amely már alaphelyzetben is könnyedén driftelhető, 3,8 millió forintért karbonkerámia fékekre frissíthető. Emellett az ötös kormányzás, a futómű és a motorhang terén is felülmúlja az E-t.
Bár a korábbi 3-3,4 másodperces 0-100-as szintidő most 3,5 másodpercre nőtt, a valóságban ez szinte észrevétlen marad. Az M5 egy lenyűgöző színházi élménnyel fűszerezve hihetetlenül dinamikusan ugrik neki a 100 km/h-s sebességnek álló helyzetből. Az Autobahnon pedig valódi királyként tündököl, hiszen az opcionálisan elérhető 305 km/h-s végsebessége révén a legnagyobb teljesítményű autók közé emelkedik.
Tiszta sor, hogy ebben a versenyszámban az M5 kiütéssel veri az E 53-at.
Mercedes-BMW: 2-2
Fontos megvizsgálni, hogyan teljesítenek a járművek a szerpentineken és a versenypályákon, de legalább ennyire lényeges, hogy a mindennapi életben mennyire maradnak használhatóak és élvezhetőek. Az igazi teljesítmény nem csupán a sebességről szól, hanem arról is, hogy mennyire tudnak alkalmazkodni a szürke hétköznapok kihívásaihoz.
Az utastér mindkét modell esetében hasonlóan tágas, azonban az E 53 és az M5 is ötszemélyes kialakítású, a masszív kardánalagút miatt a hátsó középső ülésen nem éppen a legkényelmesebb az utazás.
Az E-osztály csomagtartójának kapacitása a hibrid változat miatt drasztikusan, 540 literből mindössze 370 literre csökkent, ami erősen alulmúlja a várakozásokat. Ezzel szemben az M5 esetében a csomagtartó térfogatának csökkenése mérsékeltebb, hiszen itt 520 literből csupán 466 liter maradt a rendelkezésre álló hely.
Örömmel értesítelek, hogy mindkét sportos modell kombi változata is beszerezhető! A Mercedes esetében a praktikusabb kialakításért 1 millió forintot kérnek el, amiért cserébe egy 460-1675 literes puttonyt kapsz. Ezzel szemben a BMW a szedánhoz képest 800 ezer forinttal többe kerül, de cserébe egy 500-1630 literes csomagtartóval bővített kombi verziót kínál.
Meglepő módon az M5 adaptív futóműve normál üzemmódban igazán kényelmes élményt nyújt. A nagyméretű, peres gumikkal felszerelt impozáns felnik nem rontják el a dinamikus fenevad komfortérzetét. Ráadásul hibrid és elektromos üzemmódban is sokkal vonzóbb teljesítményt nyújt a versenytársaihoz képest.
A Mercedes 21,2 kWh kapacitású akkumulátorával a gyártó szerint 100 kilométeres elektromos hatótáv érhető el, míg a BMW 18,6 kWh-s telepe körülbelül 70 kilométeres hatótávot ígér. Bár ezek a számok elméletben vonzóak, a valóságban nehezen teljesíthetők. Azonban a BMW által megadott hatótávadatok jobban tükrözik a tényleges használati tapasztalatokat.
Elektromos üzemmódban mindkét jármű legfeljebb 140 km/h sebességgel haladhat, és váltakozó árammal (AC) maximum 11 kW teljesítménnyel tölthetők. A gyorstöltési lehetőségek közül csak a Mercedes rendelkezik DC-töltési funkcióval, amelynek révén akár 60 kW-os teljesítménnyel is feltölthetjük, így 20 perc alatt 10-ről 80 százalékra emelhetjük az akkumulátor szintjét. Ezzel szemben a BMW esetében a 0-ról 100 százalékra történő feltöltés 135 percet vesz igénybe. Érdekesség, hogy mindkét autó üzemanyagtartálya 60 literes kapacitással bír.
A fogyasztás mértéke nagymértékben változhat a használati körülmények és az elektromos töltési lehetőségek, valamint a vezető hajlandósága függvényében. Mindkét sportszedán esetében a reális átlagfogyasztás körülbelül 12-14 liter, de ha tartósan üvegelve használjuk, akkor ez a szám akár 20 liter fölé is emelkedhet.
Összességében elmondható, hogy a jelenlegi résztvevőink közül meglepő módon az alapvetően izmosabb M5 karakter a mindennapi életben némileg jobban boldogul.
A Mercedes és a BMW két ikonikus német autómárka, amelyek a prémium autók világában kiemelkednek. Mindkettő híres a minőségi kivitelezéséről, innovatív technológiáiról és a vezetési élményről. Míg a Mercedes a luxus és a kényelmes vezetés szinonimája, addig a BMW sportosabb karaktert képvisel, a dinamikus vezetési élménnyel. A választás gyakran a személyes preferenciákon múlik: a stílus, a teljesítmény és a márka imázsa mind fontos szerepet játszanak abban, hogy ki melyik modellt részesíti előnyben.
Cikkünk írásakor 44,5 millió forinton nyit a Mercedes-AMG E 53, az Edition 1 limitált szériás jól felszerelt tesztautó árcéduláján pedig sokkolóan magas, 64,1 millió forintos összeg feszít.
A BMW M5 52,3 millió forinttól indul, a tesztautó extrákkal növelt ára 60,7 millió forint, vagyis ár/érték arányban egyértelműen jobban teljesít.
A BMW kínálatában érdemes megemlíteni a lenyűgöző 3 literes, 6 hengeres motorral felszerelt, 489 lóerős plug-in hibrid 550e modellt is. Ennek az autónak az alapára 33 millió forinttól indul, ami tükrözi a prémium kategóriás teljesítmény és technológia iránti elkötelezettséget.
A Mercedes kínálatában a 381+23 lóerős lágy hibrid, 3 literes, 6 hengeres E 450-es modell árával 34,7 millió forinton kezdődik.
Mercedes és BMW: 2-4 A Mercedes és a BMW két ikonikus német autómárka, amelyek évtizedek óta rivalizálnak egymással. Míg a Mercedes a luxus és a kényelem szinonimája, addig a BMW a sportos vezetési élményről és a dinamizmusról ismert. A két márka különböző filozófiák mentén építi autóit, ami izgalmas választási lehetőséget teremt az autórajongók számára. A Mercedes járművei általában elegáns vonalakkal és kifinomult belső terekkel büszkélkednek, míg a BMW modellek sportos megjelenésükkel és vezetési élményükkel hódítanak. A verseny tehát nem csupán a teljesítményről szól, hanem a stílusról és a márka identitásáról is. Ez a rivalizálás nemcsak az autók terén érződik, hanem a technológiai újításokban is. Mindkét márka folyamatosan fejleszti saját elektromos és hibrid modelljeit, hogy lépést tartson a környezettudatos trendekkel és az igények változásával. Összességében a Mercedes és a BMW versenye nem csupán a számokról és statisztikákról szól, hanem a szenvedélyről, a tervezésről és az autózás iránti szeretetről is. Két külön világ, amely folyamatosan inspirálja az autóipart és a vásárlókat egyaránt.
Házi versenyünket a BMW M5 nyerte, mely bár az új idők plugin hibrid szellemében még nehezebb, mint a Mercedes-AMG E 53, egyértelműen brutálisabb produkciót ad elő, sokkal jobb vezetni és a hétköznapokban sem viselkedik faragatlanul.
Természetesen a vonzóbb külsővel és kényelmesebb belső térrel rendelkező csillagos modellnek is megvannak a saját előnyei, így biztosra vehető, hogy az AMG is rátalál a megfelelő vásárlói rétegre.
Igazán fantasztikus, hogy ezekkel az új német prémium sportszedánokkal nemcsak a városi forgalomban, hanem hosszabb utakon is zéró emisszióval közlekedhetünk. Ráadásul, ha a pályanapról késő este térünk haza, a csendes működésüknek köszönhetően még a szomszédok sem fogják észrevenni a hazaérkezésünket.
Viszont kétség sem férhet hozzá, hogy az elődeik sokkal őszintébb produkciót adtak elő, így ezek az "analógabb" régivágású vasak még sokáig meg fogják őrizni a saját népes rajongótáboraikat. Hiszen ki ne emlékezne az előző E 63 mennydörgő hangjára és a korábbi M5 CS légiesen könnyed lézerpontos vezethetőségére...