Kína mindössze két év leforgása alatt gyökeresen átalakította Európa helyzetét ezen a területen, és most már talán túl késő a visszafordításra.


Egy újabb figyelmeztetés érkezett az Európai Unió és annak intézményi, valamint tagállami döntéshozói számára: Kína robbanásszerűen bővíti az elektromos teherautók gyártását, míg az EU a lassú infrastruktúra-fejlesztés következtében lemaradásban van. A gyártók véleménye szerint, ha sürgős politikai intézkedések nem születnek, a kontinens képes lehet elveszíteni versenyképességét - írja a Financial Times.

Európai teherautógyártók figyelmeztetnek, hogy ha Brüsszel nem siet a szabályozások és az infrastruktúra fejlesztésének előmozdításával, akkor az EU lemaradhat Kínától az elektromos kamionok piacán.

Az iparág szakértői úgy vélik, hogy a technológiai lehetőségek és a megfelelő szándék már rendelkezésre állnak, azonban a beruházások, az engedélyezési eljárások és a politikai döntések csúszása miatt a kínai gyártók folyamatosan növekvő előnyhöz jutnak.

Az EU célja, hogy 2030-ra 45 százalékkal csökkentse a teherautók kibocsátását a 2019-es szinthez képest, 2040-re pedig gyakorlatilag betiltsa az új dízelmodelleket. Ehhez 2030-ra az elektromos kamionok arányát 38 százalékra kellene növelni, miközben idén az első félévben csak 3,6 százalék volt az új regisztrációk között.

Kínában a helyzet drámai változáson ment keresztül, hiszen két év leforgása alatt a részarány 4%-ról 24%-ra emelkedett. A jövőbeli előrejelzések szerint 2028-ra az új autóeladások akár felét is elektromos járművek tehetik ki.

A gyártók és energetikai vállalatok véleménye szerint az infrastruktúra hiánya jelenti a legfőbb akadályt: a töltőhálózatok kiépítetlensége, az elektromos hálózatok korlátozott kapacitása, valamint az engedélyezési folyamatok lassúsága. Noha a bizottság már létrehozott egy külön munkacsoportot a probléma kezelésére, az iparági szereplők szerdán Brüsszelben ismételten közös fellépésre szólítanak fel sürgős intézkedések érdekében. A résztvevők között számítani lehet a teherautó-gyártókra, energiaszolgáltatókra és olyan jelentős megrendelőkre is, mint az Amazon.

A vállalatok egyre inkább felhívják a figyelmet:

ha nem sikerül gyorsan előrelépni, az olcsóbbá váló kínai kamionok eláraszthatják az európai piacot.

Bár az Európai Unió területén is folyamatosan születnek jelentős megrendelések, mint például az Amazon által lebonyolított 200 darabos Daimler-flotta beszerzése, a jövőbeli beruházások előmozdításához elengedhetetlen a gazdasági megtérülés, egy egységes politikai keret és a gyorsabb engedélyezési folyamatok kidolgozása.

Related posts