A kínai fogyasztási szokásokra gyakorolt állami beavatkozás hatásai már most érezhetők, azonban még korai lenne ünnepelni a változásokat.

A kínai kormány szerint az állami fogyasztásösztönző program jelentős hatást gyakorolt az ország gazdaságára az elmúlt évben. A kereskedelmi minisztérium helyettes vezetője szerint a kezdeményezés több mint egy százalékponttal járult hozzá a fogyasztás növekedéséhez 2024-ben. Az intézkedések folytatódnak és bővülnek idén, azonban egyes elemzők kétségbe vonják a program hosszú távú hatékonyságát - számolt be a Reuters.
Seng Csiuping, a kereskedelmi miniszterhelyettes, pénteki sajtótájékoztatóján bejelentette, hogy a tavaly indított program keretében az autók, háztartási gépek, elektromos kerékpárok és más termékek értékesítése összesen 1,3 milliárd jüanra (körülbelül 179,45 milliárd dollárra) rúgott.
Állítása szerint ez a lépés jelentős mértékben hozzájárult ahhoz, hogy a kínai kiskereskedelmi forgalom 2024-ben 3,5%-kal emelkedett az előző évhez viszonyítva.
"A program több mint 1 százalékponttal növelte a 2024-es kiskereskedelmi forgalom növekedését"- hangsúlyozta Seng.
A miniszterhelyettes hangsúlyozta, hogy Kína ebben az évben újabb intézkedéseket tervez a fogyasztás ösztönzésére. E lépések között szerepel a fogyasztási szokások modernizálása, a kiskereskedelem szélesítése, valamint a belföldi és nemzetközi kereskedelem dinamikusabb fejlesztése.
Néhány szakértő azonban figyelmeztet arra, hogy érdemes óvatosnak lenni a program hosszú távú következményeivel kapcsolatban.
Ting Lu, a Nomura vezető kínai ügyekkel foglalkozó közgazdásza egy friss elemzésben rámutatott: "Bár úgy véljük, hogy a stimulusrendszer jelentősen növelte a tartós fogyasztási cikkek értékesítését 2024 negyedik negyedévében, és 2025 első negyedévében növelni fogja a digitális cikkek értékesítését,
Arra számítunk, hogy a kedvező hatások kezdetben gyorsan elhalványulnak, de 2025 második felében igazán jelentős eredményekre számíthatunk.
Lu véleménye szerint a tartós fogyasztási cikkek sajátos jellemzői következtében az erős értékesítési számok valószínűleg nem maradnak fenn hosszú távon. Ráadásul hangsúlyozta, hogy a támogatások hatására a háztartásoknál helyettesítési jelenség is megfigyelhető, ami azt jelenti, hogy a családok a kiadásaikat más termékekről a tartós fogyasztási cikkek felé irányíthatják.
2024-re a kínai kiskereskedelmi forgalom éves bővülése 3,5%-ra rúgott, amely jelentősen elmaradt a kitűzött 6,5%-os állami céloktól.
A kínai kormány az idei évben újabb termékekkel bővíti a fogyasztói csereprogram keretében jogosult áruk listáját. Ebben a hónapban új háztartási gépek kerültek bele a programba, és a tervek szerint a támogatást digitális termékekre is kiterjesztik a következő hónapokban. Ezzel a kezdeményezéssel a céljuk a stagnáló háztartási szektor keresletének felpörgetése.
A program anyagi támogatására tavaly körülbelül 150 milliárd jüant különítettek el a 1 milliárd jüan összértékű speciális kincstári kötvénykibocsátásból. A hivatalos személyek biztosítékot adtak arra, hogy ebben az évben is bővítik a rendelkezésre álló pénzügyi forrásokat.
Forrás: Reuters hírei alapján.