Ne hagyd, hogy az ősz automatikus rutinjaiba sodorjon! Egy apró figyelmesség életet menthet.

Egyre többet vezetünk sötétben, és ilyenkor nagyon fontos tudatosan odafigyelni a világító berendezések ésszerű, és jogszerű használatára
A sötétség egyre inkább bekúszik az éjszakákba, és a napi ingázás órái is egyre inkább az árnyak birodalmába vezetnek. A köd és a borongós időjárás mindennapossá válik, ezért ilyenkor elengedhetetlen, hogy maximálisan figyeljünk a "látni és látszani" elvére a közlekedés során.
A modern technológia világában sok használt autóban az automatizált rendszerek veszik át a fénykezelést. Azonban érdemes alaposan figyelemmel kísérni ezek működését, mivel a szenzorok néha nem reagálnak megfelelően a környezeti viszonyokra. Így előfordulhat, hogy nappali menetfénnyel közlekedünk, miközben már régóta szükség lenne a tompított fényszóróra is.
A nappali menetfény (angolul Daytime Running Light, DRL) egy modern fényforrás, amely jellemzően LED technológiával működik. Ezt a világítást vagy a fényszóróba integrálják, vagy különálló dizájnelemként helyezik el a jármű elején. Fő funkciója, hogy a járművet még erős nappali fényben is jól láthatóvá tegye, ezzel segítve a balesetek megelőzését. Fontos megjegyezni, hogy a nappali menetfény nem a vezető látási viszonyait javítja, hanem elsősorban a láthatóságot növeli, így hozzájárul a közlekedésbiztonsághoz.
A gyártók által használt formai megoldások rendkívül sokszínűek. Az a cél, hogy a szemből érkező járművek jobban észlelhetők legyenek, ezért a nappali menetfényeket kizárólag a jármű elülső részére helyezik el; a hátsó rész általában sötétben marad, miközben a DRL aktiválva van.
Napjainkban a nappali menetfény már az új autók kötelező alapfelszereltségének része. A gyújtás ráadásakor automatikusan bekapcsol, és azonnal kialszik, amint a vezető aktiválja a fővilágítást, ami jellemzően a tompított fényszóró. A nappali menetfénynek a műszerfalon nincsen külön visszajelző piktogramja.
A KRESZ 44. § (8) bekezdése előírja, hogy lakott területen kívüli úton a forgalomban részt vevő gépkocsit nappali menetjelző lámpával vagy tompított fényszóróval nappal, és jó látási viszonyok között is ki kell világítani. A nappali menetfény nevéből is adódóan tehát nappal, jó látási viszonyok mellett a szemből érkezők számára biztosítja a saját jármű jobb észlelhetőségét. ez esetben váltja csak ki a tompított világítás használatát.
A KRESZ 44. § (1) bekezdése értelmében a közlekedésben részt vevő járműveket sötétedéskor, valamint kedvezőtlen látási körülmények között kötelezően ki kell világítani. Ez tehát nem csupán ajánlás, hanem jogi kötelezettség - olvasható a police.hu-n.
Viszont ha automata módban haladunk, akkor a rendszer sokszor nem reagál időben a ködös, borús időre, és elmarad a tompított fényszóró felkapcsolása. Ilyenkor még mi egész jól látunk előre, de a hátsó világítás nélkül egyértelműen nehezebben észlelnek minket a mögöttünk jövők.
Ezért ilyen körülmények között – mint például felhős időben, ködben, esőben, hóesésben, porfelhőben vagy szürkületben – a biztonságunk érdekében mindig manuálisan kapcsoljuk be a világítást! Jó lenne, ha a tompított fény automatikus bekapcsolása olyan természetes lenne, mint az, hogy mindenki reflexszerűen beleköti magát az autóba ülve.
Mindössze egy egyszerű mozdulatról van szó, mégis jelentős mértékben növelhetné a közlekedés biztonságát a téli csúszós utakon, valamint az év végi vásárlások és rokonlátogatások alkalmával. Képzeljük el, hogy verőfényes nappal az országúton haladva a menetfény önmagában nem elegendő a szembejövő járművek sebességének pontos felméréséhez. Ha azonban lemondanánk a tompított fényszórók használatáról, akkor nemcsak biztonságosabbá válna az utazás, hanem szinte észrevétlenül csökkenthetnénk az üzemanyag-fogyasztást is.