Rácz András: Magyarország teljes sebességgel halad a zsákutca felé A hazánk irányába vezető út egyre inkább olyan irányba terelődik, amelyből nehéz lesz visszafordulni. A döntések, amelyek születnek, és az irányvonal, amelyet követünk, úgy tűnik, egy zsá

Az Egyesült Államok éppen mostanában veszíti el Európa megbízható partneri és szövetségi szerepét. A jelenlegi helyzet rövid távon valószínűleg nem fog megváltozni. A siránkozás helyett Európának alkalmazkodnia kell, és aki ezt megakadályozza, annak nem lesz helye az európai biztonsági architektúrában - írja Facebook-bejegyzésében Rácz András Oroszország-szakértő, aki a pénteken, rendkívül feszült hangulatban lezajlott, eredménytelen Trump-Zelenszkij találkozót követően tizenkét pontban értékelte a kialakult helyzetet.
A történelem során számos diplomáciai találkozó nem éppen a várt eredményeket hozta, és sok esetben inkább a szégyenletes pillanatok sorát gyarapította. Ilyen például Grósz Károly és Nicolae Ceaușescu 1988-as aradi összejövetelének emléke, ahol a román vezető nemes egyszerűséggel porig alázta a magyar politikust. Emlékezetes továbbá Borisz Jelcin dublini tárgyalása is, amely a hírek szerint elmaradt, mivel az akkori orosz elnök annyira ittas volt, hogy képtelen volt kiszállni a kormánygépéből. A legújabb washingtoni találkozó csupán annyiban tért el az előzőektől – ahogyan Rácz is megjegyzi –, hogy mindez a nyilvánosság előtt, élő adásban zajlott, de a tartalom tekintetében valójában nem hozott semmi különöset.
A pénteki találkozó kedvezőtlen kimenetele ellenére az amerikai és ukrán stratégiai érdekek nem változnak meg. Ukrajnának továbbra is elengedhetetlen az Egyesült Államok támogatása, ahogyan az Egyesült Államok is továbbra is hozzáférést kíván nyerni az ukrajnai stratégiai nyersanyagokhoz és az infrastruktúrához. Az Egyesült Államok érdeke továbbra is az, hogy megakadályozza Oroszország győzelmét a háborúban, és hogy Európa aktívabb szerepet vállaljon a konfliktus rendezésében, lehetővé téve ezzel, hogy az USA a Kínával való versenyre összpontosítson. Ennek fényében tehát nagyon is valószínű, hogy a közeljövőben megoldás születik.
Ahogy rámutatott, a háború jelenlegi alakulása szempontjából a legégetőbb kérdés rövid távon az amerikai katonai támogatás sorsa. "A pénteki megbeszélés után a Fehér Ház bejelentette a támogatás felfüggesztését, de konkrét részletek még nem derültek ki. Várnunk kell, hogy kiderüljön, valóban meg fogják-e állítani a támogatást, és ha igen, ez pontosan milyen aspektusokat érint: csupán a lőszerszállítmányokat (melyekből Ukrajna jelenleg viszonylag jól áll), vagy a kommunikációs és hírszerzési segítséget is. Amint ezek az információk rendelkezésre állnak, érdemes lesz tovább mérlegelni a helyzetet" - fogalmazott.
A szakértő véleménye szerint a Trump-adminisztráció egy rendkívül kiszámíthatatlan és inkoherens működésformát képvisel, amelyben a személyes ellentétek dominálnak, és gyakran amatőr megoldásokkal próbálkozik. Rácz András hangsúlyozta, hogy ez a jelenség nem egy bonyolult, hatdimenziós sakkjátszma vagy valami titkos mesterterv eredménye, hanem inkább egy súlyos inkoherencia tünete. Rámutatott, hogy a pénteki washingtoni találkozót megelőző időszak is ezt a zűrzavart tükrözte. Kiemelte, hogy a Trump-adminisztráció logikája teljesen eltér attól, amit az Egyesült Államoktól a második világháború óta Európában megszoktunk.
A működési mód egyik legfontosabb jellemzője az extrém unilateralizmus, amely a pacta sunt servanda elvének, vagyis a szerződések tiszteletben tartásának végét jelenti. Trump adminisztrációja nyitott arra, hogy egyoldalúan lépjen vissza korábbi szerződéses kötelezettségeitől, legyen szó civil szervezetek támogatásáról vagy hosszú távú, stratégiai katonai megállapodásokról. Ráadásul előfordulhat, hogy a feltételeket utólag próbálják módosítani. Például az ukránokkal kötendő nyersanyag-kitermelési megállapodás kapcsán, amelyet Scott Bessent pénzügyminiszter próbált aláíratni, Kijev nem részesült volna semmiben. Az amerikai narratíva szerint ez a megállapodás a korábban már átadott amerikai fegyverek ellenértékeként szolgált volna, holott a korábbi megállapodásban nem szerepelt semmiféle kompenzáció vagy ellenérték.
"Némiképp extrapolálva mindez azt jelenti, hogy hiába állapodsz meg ezzel az amerikai adminisztrációval bármiről, semmiféle biztosítékod nincs, hogy nem gondolják meg magukat egyik napról a másikra és kezdenek valami teljesen ellentétes dolgot csinálni" - magyarázta Rácz, aki szerint mostanra egyértelművé vált az is, hogy a Trump-i vezetés nagyon jelentősen csökkenti a hozzájárulását Európa biztonságához, és ezt ráadásul nagyon gyorsan teszi. "Nincs tehát visszaút a status quo ante-hez. Nem lehet ugyanis a Trump-érából hátralévő három és háromnegyed évet úgy kibekkelni, hogy abban reménykedünk, hogy az amerikaiak nem csinálnak semmi extrémet. A remény az nem stratégia. Ilyen értelemben tehát valóban véget érőben van a régi világrend" - fogalmazott, hozzátéve: jó hír, hogy Európa ezt már láthatóan érti.
A szakértő véleménye szerint egy új, kormányközi alapon szerveződő szövetség van kialakulóban, amely az Európa biztonságáért, beleértve Ukrajnát is, tenni kész országok összefogását jelenti. E szövetség nem az Európai Unió keretein belül fog működni, mivel a rendszeresen előforduló magyar, eseti szlovák és ciprusi vétók, valamint az együttműködés hiánya komoly kockázatot jelentenek egy olyan globális helyzetben, ahol az amerikai támogatás megbízhatósága kérdéses. Ezért a NATO sem lesz a fő keret, amelyben ez a kezdeményezés megvalósulna.
"A kontinens azon országai, amelyek elkötelezettek az együttműködés iránt – kiegészülve olyan szövetségesekkel, mint Kanada, valamint bizonyos ügyekben Ausztrália és Új-Zéland – közösen és koordináltan lépnek fel Európa biztonságának megőrzése érdekében. Az ukrán támogatás folytatása az első ilyen kezdeményezés, amely már jelenleg is folyamatban van" – nyilatkozta Rácz András. Hozzátette, hogy a brit és francia nukleáris védőernyő, valamint a német, norvég, svéd, brit és más gazdag országok katonai és pénzügyi hozzájárulása kulcsszerepet játszik majd ebben a folyamatban. Emellett a török, finn és lengyel hadseregek, amelyek nagy létszámúak és jól felszereltek, szintén fontos szerepet töltenek be. A balti államok, Románia és Bulgária szakértelme az orosz állam és hadsereg működéséről szintén nélkülözhetetlen. Azokat az országokat pedig, amelyekben nem lehet megbízni, a jövőben egyszerűen ki fogják zárni a folyamatból. Jelenleg is ez zajlik: Londonban sem a magyar, sem a szlovák kormány képviselője nem vesz részt a tárgyalásokon."
A magyar kormány rendkívüli vaksággal reagál a Trump-adminisztráció tevékenységeire, sőt, még örömét is fejezi ki az irántuk. Pedig a történelemből jól tudhatnánk, hogy kis országként magányosan állni olyan globális környezetben, ahol a nagyhatalmak erővel érvényesítik érdekeiket, ritkán hoz kedvező eredményeket. Az Orbán-kormány lépései mögött húzódó ideológiai megfontolások, vagy a vezetés egyes tagjainak esetleges orosz kapcsolatai a várható következmények szempontjából lényegtelenek.
Rácz András hangsúlyozta, hogy a jövőbeni kimenetel jelenleg úgy tűnik, mintha Magyarország egy zsákutcába haladna, teljes gázzal. A Tisza Párt, amely a választási siker reményében tevékenykedik, kénytelen lenne külpolitikai szempontból is elgondolkodni azon, miként tudná visszanyerni helyét európai szövetségeseink között.