Magyarország légiforgalmában történelmi változás várható, mivel a repülőterek forgalma új csúcsokat dönthet.

A HungaroControl közzétette az év első négy hónapjára vonatkozó forgalmi statisztikákat, amelyek alapján a nyárra minden idők legmagasabb légiforgalmára számíthatunk. A hagyományosan csendes időszakban a magyar léginavigációs szolgáltató 327 125 repülőgépet könyvelhetett el a hazai légtérben, ami több mint 7 százalékos növekedést jelent a tavalyi év hasonló időszakához viszonyítva. A HungaroControl előrejelzése szerint 2025-ben az átrepülő forgalom 8-12 százalékkal, míg a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér esetében 10-15 százalékkal nőhet az előző évhez mérten.
A magyar léginavigációs szolgáltató, a HungaroControl, az idei nyári csúcsforgalomra való felkészülés jegyében számos átfogó intézkedést vezetett be. Céljuk, hogy minimalizálják az utasokat érintő járatkéséseket, és biztosítsák a nyaralási szezon zökkenőmentes kezdetét – olvasható a legfrissebb sajtóközleményükben.
A 2025-ös év eddigi statisztikái alapján egyértelmű, hogy az átrepülő légi járművek dominálják a forgalmat. Magyarország légterén összesen 270 954 repülőgép tette meg az átrepülést, ami a teljes légiközlekedési forgalom 83 százalékát képviseli. E mellett, a Budapest Airport forgalma is folyamatosan és jelentős mértékben gyarapodik a korábbi évekhez viszonyítva.
Szolgáltatóként arra törekszünk, hogy a légi közlekedés minden utazó számára biztonságos és megbízható élményt nyújtson. A nyári csúcsforgalom gördülékeny kezeléséhez ezúttal kiemelkedően sok erőforrást állítottunk össze, hogy a lehető legjobb szolgáltatást biztosíthassuk.
- hangsúlyozta Turi Ferenc. A HungaroControl vezérigazgatója hozzátette:
Az átrepülő forgalom és a budapesti repülőtér tekintetében is várakozásaink szerint meghaladhatja a 10 százalékot a növekedés idén, ami azt jelenti, hogy minden eddiginél forgalmasabb nyári időszakra készülhetünk.
Tavaly augusztus óta a HungaroControl több intézkedést is hozott a folyamatosan növekvő forgalom hatékony és biztonságos kezelése érdekében. A közelmúltban adták át a mirTWR-t, azaz a moduláris integrált távoli toronyirányítási rendszert, amely lehetővé teszi, hogy a budapesti repülőtér forgalmát - egy ilyen méretű repülőtér esetben a világon elsőként - helyszíntől függetlenül irányíthassák. A rendszer javíthatja a futópályák kihasználtságát, növeli a repülésbiztonságot, és csökkentheti az időjárási vagy a földi körülményekből fakadó késéseket.
Április óta a HungaroMet-tel történő együttműködésnek köszönhetően dedikált meteorológus is támogatja a légiforgalmi irányítók munkáját a legforgalmasabb, nappali órákban. A munkateremben helyet foglaló szakember az egyre változékonyabb és zivatarosabb nyári időszakokban segít megalapozottabb döntéseket hozni a légtérkorlátozások tekintetében.
A HungaroControl innovatív technológiai frissítéseket hajtott végre, és már a francia Thales csoport TopSky - ATC elnevezésű irányítórendszer továbbfejlesztett változatát alkalmazza. Ez a fejlett rendszer nemcsak a teljes magyar légteret, hanem Koszovó magas légterében közlekedő légi járművek irányítását is lehetővé teszi.
Az infrastrukturális fejlesztések mellett tovább bővült a légiforgalmi irányítók száma is.
A közlemény végén kiemelik, hogy az utóbbi időszakban 9 légiforgalmi irányító hallgató sikeresen megszerezte szakszolgálati engedélyét. Továbbá, 13 külföldi irányító csatlakozott a HungaroControl csapatához, míg 3 hazai szakember, akik ideiglenesen külföldön dolgoztak, most visszatértek, hogy újra a hazai légiforgalmi irányítók sorát erősítsék. A csúcsidőszakok zökkenőmentes kezelése érdekében készenléti rendszert vezettek be, és a szakszolgálati engedéllyel rendelkező vezető beosztású munkatársak is irányítói feladatokat látnak el.