A magyar food truckok új irányt vesznek: a túlélés érdekében olcsóbb menükkel és szlovákiai terjeszkedéssel állnak elő.

Az infláció és a megemelkedett működési költségek komoly kihívások elé állították a hazai food truck szektort - mondta a Portfolio-nak Horváth Zoltán, a Food Truck Show társszervezője és a Magyar Street Food Egyesület vezetője. A forgalom bár növekedett, a vendégek fogyasztása viszont visszafogottabbá vált, ami miatt a profit elmaradt. A szektor szereplői különböző alkalmazkodási stratégiákat próbáltak ki, mint például budget menük bevezetése és új piacok felkutatása a túlélés érdekében. Közben pedig a bizonytalan hazai környezet egyre többeket ösztönöz arra, hogy külföldön próbáljanak szerencsét: a magyar food truckok Szlovákiába indulnak.
Horváth Zoltán a Portfolio-nak nyilatkozva rámutatott, hogy az infláció következményei különösen erősen érintették a hazai food truck iparágat az utóbbi évek során.
Ahogy említette, a 2022-23-as időszakban jelentős, körülbelül 30%-os áremelkedés volt megfigyelhető. Az átlagos hamburger ára két év alatt 1800 forintról 3000 forint fölé emelkedett, ami figyelemre méltó növekedés.
A kereskedők tapasztalták a forgalom növekedését, azonban az emelkedő árak nem eredményeztek nagyobb profitot. Sőt, a szezon végére a vártnál kevesebb tartalék maradt a zsebükben.
Horváth megfigyelése szerint sok kereskedő csak a szezon vége felé ébredt rá arra, hogy a darabszámok tartósan csökkentek. Noha a bevétel összességében emelkedett, a vásárlók kevesebb terméket vettek. Míg 2022-ben egy átlagos vásárló körülbelül 10 ezer forintot költött, addig 2023-ban ugyanez a termékkínálat már 13 ezer forintot kóstált. Ennek ellenére a legtöbben csak 11 ezer forintot mertek áldozni a vásárlásra.
Nem az árak változásait figyelték, hanem a fogyasztás mértékét korlátozták.
- tette hozzá.
Az élelmiszerinfláció hatásai a beszerzési oldalon is drasztikusak voltak: a jó minőségű pékáruk és húsfélék ára 100-120 százalékkal emelkedett, a munkaerő, a logisztika és a szállás is jelentős költségnövekedést hozott. "Az áremelések még így is le voltak maradva a valós költségekhez képest" - tette hozzá a szervező.
A piaci nehézségek miatt több vállalkozás kényszerült másodállásra vagy új üzleti modellek kidolgozására. A Food Truck Show csapata igyekezett stratégiát adni a túléléshez:
bevezettek például olcsóbb, 3000 forint alatti "budget" menüket, amelyek egyszerre képviselték a minőséget és a megfizethetőséget.
Azok a kereskedők, akik gyorsan reagáltak erre a kihívásra, szembetűnő forgalmi előnyhöz jutottak.
A rendezvények szervezői különleges ebédmenü-akciókat indítottak, hogy a nappali látogatókat megszólítsák. A rekkenő hőség és az elszálló árak ellenére, amelyek 2023 nyarára szinte teljesen eltüntették ezt a vendégkört, az ebédidős streetfood akciók némi fellendülést hoztak. Ezek az akciók segítettek megőrizni a napi forgalom minimális szintjét.
A pandémia idején felnövő "állandó food truck pontok" nem minden esetben bizonyultak sikeresnek. Ezeket a válsághelyzet szülte, és míg egyes helyszínek továbbra is virágzóan működnek, másutt a bevételek ingadozása jellemző. Horváth véleménye szerint a városi keretek és az infrastruktúra egyre inkább hátráltatja az önálló működést, ami komoly kihívás elé állítja az ilyen vállalkozásokat.
A járvány időszakában a szabályozási feltételek kedvezőbbek voltak, de mára az önkormányzatok szigorúbbá váltak.
A minőség csökkenése - a bolti élelmiszerektől eltérően - a food truckok világában nem tapasztalható. A Street Food Egyesület vezetője szerint a vendéglátósok többsége nem merte drasztikusan csökkenteni az adagokat; ehelyett inkább az olcsóbb alapanyagok irányába fordultak. "Vannak, akik bárány vagy marhahús helyett inkább prémium termékeket készítenek csirkéből" - mondta példaként.
A gazdasági környezet egyre szűkülő lehetőségei miatt a Food Truck Show csapata úgy döntött: nyit Szlovákia felé. Az ottani piaci környezet ma még sokkal kedvezőbb. Az adószabályozás lazább, a vendégek fizetőképesebbek. Emellett egy új, friss közönségnek mutathatják be a már bevált koncepciókat.
Az első teszt a komáromi Jazz & Wine lesz májusban, majd szeptemberben következik a Food Truck Show Komáromban és Somorján. Horváth hangsúlyozta: az első körben magyar autókkal mennek, de a cél az, hogy helyi vállalkozásokat vonjanak be, és felépítsenek egy szlovák partnerhálózatot is.
A szlovákiai nyitás egy új fejezet kezdete, amely lehetőséget teremt a megújulásra és a felfedezésre.
A hazai piacon úgy tűnik, hogy a lelkesedés lassan alábbhagy, az önkormányzatok egyre inkább visszafogják a támogatások mértékét, sőt, már a közterületek használatáért is pénzt kérnek. Ezzel szemben Horváth megjegyzi, hogy Szlovákiában egy teljesen más légkör várja őket: itt nyitott szívvel és kíváncsisággal fogadják az érkezőket. Ez a pozitív visszajelzés most legalább olyan fontos, mint a bevételek: "Már nagyon vágytam arra az érzésre, amikor a vendég őszinte örömmel fogadja, amit nyújtunk neki."
A hazai helyszíneket ettől még továbbra sem hanyagolják el, hagyományosan május 10-én az idén 100 éves Kincsem Parkban indul a szezon, ahová egész hétvégére kitelepülnek a hazai food truckok.