A GVH szigorú feltételek mellett adta áldását a 4iG Csoport PR-Telecomra irányuló felvásárlására.


A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) újfajta kötelezettségek bevezetésével engedélyezte a 4iG Távközlési Holding Zrt. számára, hogy irányítást nyerjen a PR-Telecom Zrt. felett. A 4iG Nyrt. által közvetlenül irányított vállalat a PR-Telecom Zrt. révén mintegy 55 ezer, többségében lakossági ügyfélnek nyújt vezetékes internet, telefon és televíziós műsorterjesztési szolgáltatásokat 270 településen. A GVH a felvásárlás jóváhagyásakor olyan korrekciós intézkedéseket írt elő, amelyek célja az azonosított versenyproblémák kezelése. Ezek a kötelező vállalások védik a fogyasztókat, megakadályozva az esetleges áremeléseket, és biztosítják a piaci verseny fenntartását is.

A Gazdasági Versenyhivatal eljárása 2024. augusztus 1-jén vette kezdetét, miután a 4iG Távközlési Holding Zrt. (korábban Antenna-Hungária Zrt.) benyújtotta a PR-Telecom Távközlési, Kereskedelmi és Szolgáltató Zrt. (PR-Telecom) feletti irányításszerzéssel kapcsolatos ÖB/42/2024. számú összefonódás-bejelentését. A hivatal a bejelentés részleteit alaposan megvizsgálja, hogy biztosítsa a verseny tisztaságát és a piaci viszonyok megfelelő működését.

A versenyfelügyeleti eljárás megindítása azért volt indokolt, mert a bejelentésben közölt adatok alapján az összefonódásban részes felek piaci részesedései a kiskereskedelmi vezetékes internet, illetve a kiskereskedelmi vezetékes televíziós műsorterjesztési szolgáltatás esetében meghaladták azokat a GVH eljárásindítási közleményében rögzített küszöbértékeket, amelyek felett a káros versenyhatások lehetősége felmerül.

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) az eljárás keretében alapos információgyűjtést folytatott az érintett piaci szegmensekről és a potenciális versenyhatásokról. A 4iG Csoporthoz tartozó távközlési cégek és a PR-Telecom által üzemeltetett vezetékes távközlési infrastruktúrák 79 településen osztoznak, amelyek közül a GVH 56 településen arra a következtetésre jutott, hogy a tervezett tranzakció jelentős mértékben csökkentené a versenyt a vezetékes internet és a televíziós műsorterjesztési szolgáltatások piacán.

Ezeken a piaci szegmenseken a felek közös részesedése rendkívül magas, meghaladja az 50%-ot. Ez a helyzet nemcsak a részesedés mértékét, hanem a tranzakciók révén bekövetkező növekedést is figyelembe véve aggasztó, mivel valószínűsíthető, hogy káros versenyhatások léphetnek fel, különösen az árak emelkedésének formájában.

A GVH előzetes jellegű fúziókontroll-tevékenységének lényege, hogy megelőzze versenyre káros (pl. árak emelkedését, vagy választék, innováció csökkenését eredményező) piaci helyzetek létrejöttét. Ennek érdekében a nemzeti versenyhatóság az azonosított versenyproblémákat orvosoló, azokkal arányos beavatkozásokat alkalmazhat. A legsúlyosabb esetekben, amennyiben korrekciós intézkedésekkel sem oldható meg a vizsgált fúzió által okozott versenyprobléma meg is tilthatja az összefonódást. Amennyiben azonban a tervezett fúzióhoz köthető káros versenyhatások orvosolhatóak és a fúzióban részes felek vállalják is megfelelő intézkedések végrehajtását, lehetőség van a korrekciós intézkedéseket rögzítő kötelezettségek melletti engedélyezésre.

Ebben az ügyben is ez történt: A várható káros versenyhatások kapcsán a GVH álláspontjának megismerését követően a 4iG vállalást tett azok kiküszöbölésére, amelyet a GVH felhívására több körben pontosított. A kötelezően előírt vállalás az összefonódást követő öt évre szól és tartalmát tekintve két irányú: az árazásban a verseny hatásának biztosítására, valamint a versenytárs belépése esetén a kampányok átmeneti korlátozására vonatkozik, illetve tartalmaz igazolási jellegű vállalásokat, amelyek lehetővé teszik az előírt intézkedések teljesítésének utólagos ellenőrzését.

A fogyasztókat közvetlenül érintő árazási kötelezettség keretében a 4iG olyan referencia településeket határozott meg, amelyek versenyképes helyzetben állnak az érintett 56 településhez képest. E településekre a vizsgálatok során káros versenyhatásokat azonosítottak, így a vállalat elkötelezte magát amellett, hogy az árváltoztatásokat – beleértve az esetleges kedvezményeket is – csak a referencia településeken végrehajtott változásokkal összhangban hajtja végre a következő öt évben. Ennek következtében a verseny előnyei a vizsgált településeken is érvényesülhetnek a közeljövőben. Továbbá a 4iG jelezte, hogy a Nemzetgazdasági Minisztérium kérésére 2026. július 1-jéig önkéntes árazási moratóriumot tart fenn, amelyet 2026. december 31-ig meghosszabbít minden olyan ügyfelére, aki az érintett településeken a PR-Telecom szolgáltatásait veszi igénybe.

A kampány célja, hogy támogassa az új piacra belépő vállalkozásokat. Ezt a nagykereskedelmi szolgáltatások igénybevételének bejelentését követő négy hónap során valósítja meg a 4iG, amely időszak alatt aktív marketing tevékenységet folytathat. Fontos azonban, hogy ebben az időszakban az érintett területen található fogyasztókat nem keresheti meg, és nem köthet velük hűségszerződést.

A kezdő lépések során az új belépők számára a sikeres ügyfélszerzés könnyebbé válik, ami hozzájárulhat a gazdaságos működéshez.

A GVH Versenytanácsa a záró határozatában előírta a 4iG által vállalt kötelezettségeket, amelyek a határozat mellékletében találhatók. E kötelezettségek teljesítése révén elkerülhető a verseny csökkenése, amely a 4iG Távközlési Holding Zrt. és a PR-Telecom Zrt. közvetlen egyedüli irányításszerzéséből eredne. Ennek fényében a GVH jóváhagyta az összefonódást.

Related posts