Az Air India vezetője gyakorlatilag szó szerint átvette az American Airlines elnökének beszédét.

Miután az Air India egyik gépe 242 emberrel a fedélzetén lezuhant Ahmedabad mellett, a légitársaság vezérigazgatója nyilatkozatot tett a nyilvánosság előtt - ám szavai nem vigaszt, hanem botrányt hoztak. A felszólalásról hamar kiderült, hogy szinte szó szerint megegyezik az American Airlines vezetőjének egy korábbi, hasonló tragédia utáni beszédével. A plágiumgyanús megszólalás miatt sokan hiteltelennek és érzéketlennek tartják Campbell Wilsont, aki épp a gyász pillanataiban nem tudott saját hangon megszólalni.
Miután az Air India egyik járata lezuhant Ahmedabad közelében, 242 emberrel a fedélzetén, a légitársaság vezérigazgatója, Campbell Wilson kamerák elé állt, hogy nyilatkozzon a történtekről. Ám nemcsak a beszéde tartalma, hanem annak hangneme is erőteljes kritikákat váltott ki: sokak szerint a felszólalása rideg és empátiátlan volt - számolt be róla a The New York Times.
Nem sokkal később újabb botrány robbant ki a médiában. Karthik Srinivasan, egy indiai kommunikációs szakértő, felfigyelt arra, hogy Wilson nyilatkozata szinte szó szerint megegyezik az American Airlines vezérigazgatója, Robert Isom januári nyilatkozatával. Isom ezt a beszédet egy tragikus washingtoni repülőgép-baleset után tette közzé. A két beszéd közötti hasonlóság nem csupán a stílusban rejlik; számos mondat szinte teljesen azonos, ami újraéleszti a plágium vádjának kérdését.
"Elsőként szeretném kifejezni, hogy mélyen megérint minket az események súlya" - hangzott mindkét felszólalás kezdete. A továbbiakban is szinte azonos szavakat használtak: a tragédia napját mindketten "szomorú napként" emlegették a cég életében, és hasonló struktúrával beszéltek a tájékoztatásról, a segítségnyújtásról, valamint a forródrót létrehozásáról.
A közösségi média felhasználói heves reakciókkal reagáltak a hasonlóságokra, és a plagizált mondatok okán kétségbe vonták az Air India hitelességét. "Felfoghatatlan, hogy egy ilyen tragikus esemény után, amikor az emberség és a hitelesség üzenete lenne a fontos, valaki más szavait másolják" - nyilatkozta egy szakértő.
A vállalati válságkommunikáció területén gyakran találkozhatunk hasonló felépítésű sajtóközleményekkel, amit szakértők is megerősítenek. Azonban a szó szerinti átvételek már nem jellemzőek, és ezek a gyakorlatok komoly hitelességi aggályokat okozhatnak.
Az Air India nem utasította el egyértelműen a vádakat, ugyanakkor jelezte, hogy más légitársaságok korábbi baleseti közleményeit is alaposan átvizsgálták, hogy felfedezzék a "leghatékonyabb és legérthetőbb módot" a tájékoztatásra. Közleményük szerint Wilson nyilatkozatában az érzelmek "annyira hitelesnek bizonyultak, amennyire azt egy ilyen tragikus esemény utáni pillanatokban várni lehet."
John Bailey, a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség tanácsadója, úgy véli, hogy Wilson nehéz körülmények között is sikeresen közvetítette üzenetét, még ha a beszédét korábbi példák inspirálták is. Más szakértők viszont élesebben fogalmaztak. "Majdnem öt óra telt el a baleset és a nyilatkozat között – ennyi idő alatt lehetett volna lehetőség arra, hogy valóban őszinte és személyes szavakat találjon" – nyilatkozta Jo Scard, ausztrál kommunikációs szakértő.
Az Air India anyavállalatának, a Tata cégcsoportnak az elnöke, N. Chandrasekaran egy közelmúltbeli tévéinterjú során hangsúlyozta, hogy a vállalat jelenleg nem a vezérigazgatói beszéd tartalmán töri a fejét, hanem sokkal inkább a károsultak támogatására összpontosít. Később azonban elismerte, hogy tisztában van a kritikákkal, és ígéretet tett arra, hogy az ügyet alaposan kivizsgálják.
Ahogyan már korábban említettük, az Indiai Polgári Légi Közlekedési Hatóság (DGCA) komoly figyelmeztetést adott ki az Air India légitársaság számára, melyben "ismétlődő és súlyos hiányosságokra" hívta fel a figyelmet. Ezek a problémák különösen a Bengaluruból Londonba irányuló járatokon váltak nyilvánvalóvá.
A Reuters által nyilvánosságra hozott kormányzati dokumentum alapján a hatóság intézkedett, hogy a vállalat három alkalmazottját eltávolítsa a "személyzeti beosztásokkal kapcsolatos" pozícióikból. Az érintett személyek között szerepel egy divízióvezető alelnök, egy a beosztásokért felelős vezető, valamint egy tervezési munkatárs.
A május 16-án és 17-én zajlott járatok kapcsán a hatóságok úgy vélik, hogy a pilóták túllépték a megengedett 10 órás repülési időt. A vizsgálat során kiderült, hogy ennek hátterében "rendszerszintű hiányosságok a menetrend-készítési folyamatban és felügyeleti problémák" húzódnak meg. A hatóságok különösen éles kritikát fogalmaztak meg a légitársaság vezetősége ellen, mivel a felelős személyekkel szemben korábban nem alkalmaztak megfelelő szankciókat.
Az Air India egy hivatalos közleményben, amelyet a Reuters hírügynökségnek juttatott el, megerősítette, hogy eleget tesz a DGCA által kiadott utasításoknak.
Az Air India határozott elköteleződése, hogy maradéktalanul követi a biztonsági előírásokat és szabványokat.
- áll a közleményben.
Ahogy arról már korábban hírt adtunk, múlt csütörtökön, nem sokkal a felszállás után tragikus baleset történt az Air India Londonba tartó AI171-es járatával, amely Ahmadábádból indult. A repülőgép egy orvosi kollégium épületének ütközött, és a fedélzeten tartózkodó 242 utas közül sajnos 241-en életüket vesztették. Ezen kívül az Air India másik Boeing 787-8 Dreamliner gépe is problémákba ütközött, és vissza kellett térnie Hongkongba, miután technikai hiba lépett fel az Újdelhibe tartó járat során. Vasárnap a British Airways hasonló típusú repülőgépe is kénytelen volt visszafordulni, miután fékszárny-meghibásodás miatt veszélyessé vált a helyzet. Ráadásul egy San Franciscóból Mumbaiba tartó Air India-járatot is ki kellett üríteni a kolkatai repülőtéren, mivel az egyik hajtóműve meghibásodott. A szörnyű tragédiából egyetlen egy ember élte túl.