Jelenleg nem áll fenn válsághelyzet, azonban a hazai logisztikai szektor előtt még nem bontogatta szárnyait a ragyogó jövő.


A megrendelők tanultak 2008-ból, de még nem biztos, hogy a mélyponton vagyunk, és fellendülés legkorábban a második fél évtől jöhet.

Magyarországon a logisztikai szektor a GDP mintegy 5,5 százalékát adja, ám ez a hozzájárulás az ország geopolitikai adottságát figyelembe véve akár a duplája is lehetne. A jelenlegi adatok alapján évente 2-3 millió tehergépjármű halad át az országon, emellett több millió tonna tranzitárut kezelnek közúton, vasúton és vízen egyaránt. Nagyon úgy tűnik azonban, hogy a logisztika (sem) lesz idén a gazdasági növekedés motorja.

A közúti fuvarozás teljesítménye még tovább esett, különösen, ami a nemzetközi fuvarozást illeti. A nemzetközi szállítások esetében a költségnövekedés 10,2, míg a belföldi fuvarok esetében 17,8 százalékos volt. A fuvardíjak drágulásának mértéke 6,8-14,9 százalék közé tehető. Bár az üzemagyag ára jelenleg csökkenő tendenciát mutat, a jövedéki adó növelése ezt árnyalja, emellett a volatilitása a jövőre tekintve növekedést valószínűsít, és ott vannak még az útdíjak, amelyek drasztikus emelése megállíthatatlannak látszik - figyelmeztet Fábián Tamás, a Ghibli cégcsoport stratégiai és üzletfejlesztési igazgatója. Keresleti oldalon, belföldi viszonylatban a kiskereskedelmi forgalom növekedése miatt kismértékben nőhet a kereslet, a nemzetközi szállításoknál viszont a gazdasági okok és hatások miatt további visszaesés várható idén.

Más iparági szakértők arra figyelmeztetnek, hogy a közúti fuvarozás terén most már egy jelentős kapacitáscsökkenés várható. A vállalkozások, különösen a kisebb cégek, évek óta küzdenek az egyre növekvő költségek teljes körű érvényesítésével a fuvardíjaikban, ami arra kényszeríti őket, hogy leállítsák a kamionjaik működését.

A logisztikai szektor sem maradt érintetlenül a gazdasági visszaesés hullámaitól, amelyek Magyarországon és Európa szerte érezhetőek. Az elmúlt másfél évben a kereslet jelentős csökkenésen ment keresztül, különösen a tavalyi évben, amikor a visszaesés különösen drámai mértékű volt. Ennek következményeként az ipari és logisztikai ingatlanok kihasználatlansági rátája megközelítette a 10 százalékot. Jelenleg körülbelül 700 ezer négyzetméternyi ingatlan verseng az új bérlők figyelméért.

A kereslet visszaesése a piaci árverseny fokozódásával is nyilvánvalóvá válik - hangsúlyozza Hunyadi Zsuzsanna, a Prologis bérbeadási és ügyfél-elégedettségi területekért felelős igazgatója.

Related posts