A változó egyszerűsített foglalkoztatás szabályai új kihívások elé állítják a munkaerőpiacot. De honnan lehet pótolni a megüresedett pozíciókat? Milyen lehetőségek állnak rendelkezésre a hiányzó munkaerő beszerzésére?


Az egyszerűsített foglalkoztatás számos adózási, nyilvántartási és egyéb kötelezettség alól mentesít. Egyszerűsített módon létesíthető akár egy-két napos munkaviszony mezőgazdasági, továbbá turisztikai idénymunkára vagy alkalmi munkára kedvező mértékű közteherviselési és rugalmas munkajogi szabályok betartása mellett. Ezek a szabályok azonban változnak a lényegi változások 2025. február 1-től, illetve július 1-től hatályosak, amelyek következményeként mostantól ténylegesen a hirtelen felmerült, időszakos munkaerőigények kielégítését szolgálja az egyszerűsített foglalkoztatás. A kieső munkaerő pótlására adott esetben az iskolaszövetkezetek, a közérdekű nyugdíjas szövetkezetek vagy a kisgyermekkel otthon lévők szövetkezetei jelenthetnek megoldást.

Százhúsz napos határidő.

Jelenlegi jogszabályok szerint az azonos munkáltatóval kötött idénymunka és alkalmi munka összesített időtartama egy naptári évben nem haladhatja meg a 120 napot. Ez azt jelenti, hogy egy munkavállaló nem köthet szerződést egy adott munkaadóval ezen foglalkoztatási formák keretében 120 napnál hosszabb időre. Az alkalmi foglalkoztatás keretein belül a munkavállaló legfeljebb 5 egymást követő naptári napig dolgozhat, és egy hónapon belül összesen 15 naptári napra korlátozódik. Ezen kívül, egy naptári éven belül a munkaviszony összesen legfeljebb 90 naptári napra terjedhet ki.

A 2025. július 1-jétől életbe lépő új szabályozás értelmében a munkavállalók idénymunkájuk, alkalmi munkájuk, vagy e két forma kombinációja során legfeljebb 120 napot tölthetnek el a naptári év folyamán. Ez azt jelenti, hogy az azonos munkaadóval kötött alkalmi munkaviszonyok kapcsán érvényes 90 napos keret továbbra is érvényben marad, azonban bevezetésre kerül egy új, 120 napos korlátozás is, amely a munkavállalók számára vonatkozik. Így tehát, még ha több munkaadónál is dolgoznak, egy naptári évben nem haladhatják meg a 120 napot egyszerűsített foglalkoztatás keretein belül. Fontos megjegyezni, hogy ezt a 120 napos határt kizárólag 2025. július 1-jétől kell figyelembe venni.

Ez a gyakorlatban azt jelenti majd, hogy 2025. júliusától a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) vissza fogja utasítani az egyszerűsített foglalkoztatásra vonatkozó bejelentést, ha az adott munkavállaló túllépte az évi 120 naptári napos korlátot.

Alternatíva: szövetkezeti konstrukció

A vállalkozások számára bizonyos helyzetekben innovatív megoldásokat kínálhatnak.

A szövetkezet és a szolgáltatást igénybe vevő fél egy polgári jogi szerződés keretein belül, szolgáltatási díj ellenében állapodik meg egymással. A foglalkoztató feladata, hogy mérlegelje, hogy a szövetkezeti tagok alkalmazásával járó költségek és előnyök milyen arányban állnak egymással, különösen figyelembe véve, hogy efo (egységes foglalkoztatási forma) esetén ezek a költségek nem merülnek fel.

A szövetkezet a szolgáltatást a vele jogviszonyban álló tagok által biztosítja. A szövetkezet és tagja között egy sajátos "hibrid" jogviszony jön létre. A tagsági megállapodásra a polgári törvénykönyv (Ptk.) megbízásra vonatkozó szabályait, míg a tényleges feladatteljesítésre a munka törvénykönyve (Mt.) egyes, a szövetkezeti törvényben meghatározott szabályait kell alkalmazni.

A munkajogi előírások között kiemelten fontos, hogy a tagi személyes közreműködés esetén bizonyos kötelezettségeket maradéktalanul teljesítsünk.

Az előnyök, amelyeket a munkáltatók tapasztalhatnak, számos szempontból gazdagítják a vállalati környezetet. Először is, a tehetséges munkavállalók vonzása és megtartása kulcsfontosságú; ez nemcsak a cég hírnevét növeli, hanem hosszú távon a termelékenységet is fokozza. Ezen kívül, a jól megtervezett munkakörnyezet és a versenyképes juttatások révén a dolgozók elégedettsége is növekszik, ami csökkenti a fluktuációt és a betanítási költségeket. A munkáltatók számára tehát nem csupán a profit maximalizálása a cél, hanem a fenntartható fejlődés és a pozitív munkahelyi kultúra kialakítása is, amely hozzájárul a vállalat hosszú távú sikeréhez. A munkavállalók fejlődési lehetőségeinek támogatása pedig nemcsak a személyes karrierjük szempontjából előnyös, hanem a vállalat innovációs potenciálját is erősíti. Összességében a munkáltatók számára a dolgozók jóléte és elégedettsége közvetlen hatással van a cég teljesítményére, így érdemes befektetni a munkavállalók fejlesztésébe és motiválásába.

A munkaadók számára jelentős előnyt jelent, hogy a munka törvénykönyvének (Mt.) csupán a fent említett szabályaival kell foglalkozniuk, így mentesülnek a munkavállalók védelmét szolgáló, kötelező jellegű garanciális rendelkezések alól, mint például

Közterhek az egyes foglalkoztatási formák esetén

Az egyszerűsített foglalkoztatás keretein belül 2025. február 1-jét követően a jogviszonyok esetében a kötelező közteher mértéke emelkedett [Efo tv. 8. § (2) bekezdése]. A módosított összeg – kerekítve száz forintra – minden munkavállalóra nézve, a munkaviszony minden egyes naptári napjára érvényes.

A diák az iskolaszövetkezet, a nyugdíjas a közérdekű nyugdíjas szövetkezet tagjaként a társadalombiztosításra vonatkozó szabályok (Tbj.) alapján nem biztosított, ezért az így végzett munkájáért kapott keresete után járulékot sem kell fizetnie.

Ha a 25 év alatti fiatal az iskolaszövetkezet tagjaként nem önálló tevékenységből származó olyan jövedelmet kap, amely után igénybe veheti a fiatalok adókedvezményét, akkor jogosultsági hónaponként 656 785 forintig nem kell 15 százalék személyi jövedelemadót sem fizetnie. Egyéb esetben (illetve a közérdekű nyugdíjas szövetkezet tagjaként) a személyi jövedelemadót a szövetkezetnek kell levonnia, bevallania, és megfizetnie a NAV-nak.

Amennyiben az iskolaszövetkezet olyan diákot foglalkoztat a nyári szünet során, aki már befejezte az általános iskolai tanulmányait, vagy leérettségizett, esetleg már diplomát szerzett egy főiskolán vagy egyetemen, akkor nem szükséges járulékot fizetnie. Ennek oka, hogy a diákigazolványuk a tanév végén, vagyis október 31-ig még érvényes marad.

Related posts